verkoop door deurwaarder

armadiljo
Topic Starter
Berichten: 4

verkoop door deurwaarder

#1 , 29 apr 2015 20:27

Een openstaande schuld gemeentebelasting (ter waarde van iets van 60 euro) is geëscaleerd tot dossier bij de deurwaarder voor een schuld van ongeveer 700 euro. In prinicpe kan ik er ondertussen vanuit gaan dat de schuldeiser al lang vergoed is, maar dat de zaak enkel nog draait rond de gemaakte kosten, maar daar gaat het hier eigenlijk niet om.

Op dit moment staat het dossier zover dat ik met de deurwaarder niet tot een haalbare overeenkomst ben gekomen, en dat de deurwaarder overgegaan is tot de inbeslagname van goederen. Die goederen zijn openbaar verkocht voor ongeveer 3000,-
-> Wat gebeurt er met het overig geld?
-> (minder belangrijke vraag) Is het eigenlijk normaal dat een schuld van 60 euro zo snel (ongeveer 3 maanden) kan leiden tot een verkoop van goederen voor een bedrag dat (in mijn ogen) zelfs niet in verhouding staat tot de oorspronkelijke schuld? €3000,- <-> €60,-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 apr 2015 20:43

Hebt u nog andere schulden? Kent u het bedrag van de kosten van de openbare verkoop (zit meer dan waarschijnlijk nog niet bij de 700). Zijn er nog gerechtskosten (rpv,...) die betaald moeten worden aan de gemeente?

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 29 apr 2015 20:54

Hier kan u de tarieven vinden van de kosten die een gerechtsdeurwaarder moet aanrekenen.
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

armadiljo
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 29 apr 2015 20:55

Ik heb op dit moment nog andere schulden (ongeveer 300-400 euro) waarvoor ik al een tijdje een afbetalingsplan volg. Dat loopt via een andere deurwaarder, en alles ziet ernaar uit dat die schuld tegen eind juni helemaal terugbetaald is. (zoals opgenomen in dat afbetalingsplan). Verder heb ik geen schulden.

Van bijkomende kosten ben ik (nog?) niet op de hoogte. Het bedrag van €700,- is het bedrag wat op een brief stond die vrijdag is verstuurd door het kantoor van de deurwaarder en maandag bij mij is aangekomen. De verkoop heeft zaterdag plaatsgevonden. Van gerechtskosten die nog aan de gemeente zouden betaald moeten worden, ben ik verder niet op de hoogte. Voor zover ik weet ging het dan ook enkel om die betaling van 700 euro, en was de kous daarmee af.

Dat de verkoop €3000,- heeft opgebracht, weet ik niet van de deurwaarder, maar omdat ik sinds zaterdag de hele tijd de koper aan de telefoon krijg, omdat die ook nog eens de sleutels van de auto wil krijgen. (Het gaat dus om de verkoop van een auto).

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 29 apr 2015 21:02

En die u hem ook zal moeten geven.

armadiljo
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 29 apr 2015 21:13

En die u hem ook zal moeten geven.
Dat kan best zijn, maar daar gaat het me eigenlijk niet om. Overigens stel ik me wel degelijk vragen bij de manier waarop dat gegaan is. Als het nodig was dat ik mijn sleutels zou afgeven, leek het me interessanter dat de deurwaarder dat gewoon zelf aan mij zou opdragen. Dat is nooit gebeurd. Wat er nu gebeurde, is dat iemand mijn gegevens (en die van mijn ouders) aan de koper heeft gegeven, en dat de koper in eerste instantie op mijn voicemail terecht is gekomen, en onmiddellijk daarna mijn ouders hierover heeft gecontacteerd. En die mensen hebben hier absoluut niks mee te maken.

Mijn vraag is echt vooral: wat gebeurt er met het verschil tussen de opbrengst van een openbare verkoop en de openstaande schuld?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 apr 2015 21:19

Meer dan waarschijnlijk zijn de sleutels eigendom geworden van de koper en kan u door het achterhouden van deze sleutels nog een extra schadevergoeding ten voordele van deze koper oplopen.

U zal het overschot krijgen van de opbrengst van de openbare verkoop na aftrek van de 700 euro (ik vermoed niet dat die 300-400euro ook afgehouden kan worden) én na de aftrek van de volledige verkoopskosten.

chantika
Berichten: 961

#8 , 29 apr 2015 21:22

gerechtsdeurwaardersforum

http://gerechtsdeurwaarder.bbforum.be/b ... en-f3.html

http://gerechtsdeurwaarder.bbforum.be/w ... -t253.html
Daar zal u wel antwoord krijgen op de vraag. Ik ben ook benieuwd.

armadiljo
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 29 apr 2015 21:45

Dankjewel voor de info!

Overigens zou het me absoluut niet storen als die andere schuld ook op die manier vereffend wordt. Het vooruitzicht om vanaf nu schuldenvrij te zijn, vind ik sowieso veel fijner dan daar nog twee maanden op te moeten wachten.

Voor alle duidelijkheid, er is eigenlijk geen sprake van die sleutels te willen achterhouden. Het feit dat een voor mij onbekende me plots die vraag stelde, verrastte me echter nog meer dan het feit dat de deurwaarder er nooit achter gevraagd heeft. Anderzijds ga ik niemand die sleutels geven, puur op basis van een telefonische vraag. Die koper zal me toch eerst op papier moeten laten zien dat hij nu rechtmatige eigenaar is van de auto, en dat kan hij op dit moment nog niet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 apr 2015 21:47

Zie de artt. 1627 en volgende Gerechtelijk Wetboek http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eenvoudig gezegd: al wie van u geld tegoed heeft (al uw schuldeisers) kunnen zich aanmelden bij de gerechtsdeurwaarder, die de opbrengst van de verkoop over deze schuldeisers zal verdelen.

Als er dan nog geld over is zal u dit ontvangen.

Terug naar “Andere”