Geld verdienen voor onze carnavalsgroep

Moiler
Topic Starter
Berichten: 4

Geld verdienen voor onze carnavalsgroep

#1 , 09 apr 2015 10:09

Sinds dit jaar ben ik samen met een 2e persoon een carnavalsgroep opgestart.
"Een groep opgestart" klinkt eigenlijk professioneler dan dat we eigenlijk zijn; we hebben gewoon samen iets in elkaar gestoken, hebben samen gevierd en dat smaakt naar meer.
Graag zouden we dit jaar wat zelfgemaakte spullen verkopen (etenswaren) waarmee we dan onze materialen voor kostuums voor het jaar 2016 (deels) kunnen betalen.

Dus korte samenvatting:
Wie: 2 mensen die samen carnavalsgroep starten
Wat: wat moeten wij doen om spullen te mogen verkopen en winst te mogen maken
Doel: een €500 verzamelen die we willen aanwenden voor onze kostuums van volgend jaar

Ik heb echter geen kaas gegeten van de belgische wetgevingen hieromtrent, zoektochten op het internet voeren mij naar artikels en wetteksten waar ik weinig van begrijp.
Kan iemand me beknopt uitleg geven of op weg zetten naar de juiste informatie?
Alvast zeer vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 09 apr 2015 10:13

Gaat het hier om eenmalige activiteit of iets dat meer kan voorvallen? In het laatste geval hebt u een btw-nummer nodig en kunt u bv. een vzw oprichten.

Moiler
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 apr 2015 10:15

LeenW, bedankt voor uw reactie. De eenmalige activiteit doelt u daarmee op de verkoop? Wij hebben berekend dat een €500 de kosten voor ons kostuum zou dekken (gebaseerd op rekeningen van dit jaar). Wij zouden dus graag verkopen tot we dat doel hebben bereikt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 09 apr 2015 10:18

Stel: U houdt 1 keer een eetavond of zo, dan hebt u geen btw-nummer nodig. Als u echter meerdere dagen bv. op een markt uw producten gaat verkopen, dan wel.

Moiler
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 09 apr 2015 10:34

Alvast bedankt voor de info.
Wij zouden graag eenmalig op de markt gaan staan of een deur aan deur verkoop doen van een zelfgemaakt streekproduct.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 apr 2015 11:20

Zorg voor een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor uw groepje (feitelijke vereniging) en uw activiteiten ...

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 09 apr 2015 11:25

zeker aan te raden remember de brand in aalst

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130704_00647141" onclick="window.open(this.href);return false;

Moiler
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 09 apr 2015 11:30

Bedankt voor de reacties. Ikzelf ben ook van Aalst, er viel niet te ontsnappen aan al die heisa dus daar hebben we zeker aan gedacht :)
Het betreft hier echter een "groep" van 2 personen, wij doen niet aan wagenbouw.

Terug naar “Andere”