financiële transactie en fiscus.

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

financiële transactie en fiscus.

#1 , 08 apr 2015 11:12

Beste,

Kan ik zonder fiscale problemen 4000 euro overschrijven op de rekening van mijn kinderen?

Met dank voor jullie antwoord,
Bruno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 apr 2015 11:14

ja, maar als je binnen de 3 jaar overlijdt, zal dit toch toegevoegd wordne aan de erfenis, tenzij je dit schenkt aan je kinderen mét betaling van schenkingsrechten.

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 08 apr 2015 11:29

Bedankt JPV voor je snelle reactie!

Dan geef ik hen het eigenlijk beter contant in schijven?

Bruno

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 apr 2015 11:37

Art. 1 van de grondwet van juridischforum.be: "Gij zult niks illegaals voorstellen".

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 apr 2015 12:13

Als je dat geld nog van de bank moet halen voor het hen in handen te geven, is er toch ook een geschreven document, waaruit de fiscus de transactie kan vermoeden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 08 apr 2015 13:08

Hangt ervan af of het een cadeau is of een schenking.
Een cadeau wordt in de regel niet gelijkgesteld met een echte schenking als er daarbij aan twee belangrijke voorwaarden voldaan is:

Om te beginnen, moet het cadeau dat u geeft in verhouding staan tot uw vermogen. Het bedrag op zich speelt m.a.w. geen rol. Heeft u bv. een vermogen van € 25.000.000 en geeft u uw dochter voor haar verjaardag een Porsche Cayenne of uw vrouw een juweel van € 75.000, dan kan dat gezien in het geheel van uw vermogen gerust beschouwd worden als een cadeau. Bedraagt uw vermogen ‘slechts’ € 2.000.000 en geeft u uw zoon een exclusieve sportwagen ter waarde van € 350.000, dan zal er al eerder sprake zijn van een schenking. Of er aan die voorwaarde voldaan is, is wat men noemt een ‘feitenkwestie’.

De tweede voorwaarde is dat u het cadeau geeft naar aanleiding van een gelegenheid waarvan algemeen wordt aangenomen dat het gebruikelijk is dat u daarbij een cadeau geeft, bv. een geboorte, een huwelijk, een doopsel, een verjaardag, Nieuwjaar, enz.

meer info, zie o.m.: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 6/7/search" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#7 , 08 apr 2015 20:27

Ja, je kan die 4000 € zonder problemen overschrijven op de rekening van je kinderen. Als je dat ook aan AL je kinderen doet zal er in praktijk geen gevolg zijn. Ik heb in mijn loopbaan als bankier talloze gevallen gekend waarbij ouders rond nieuwjaar een paar duizend euro overschreven naar hun kinderen. Het is aan de kinderen om bij overlijden binnen de drie jaar hun fiscale verplichtingen na te komen. Als ze dat doen zal dat in de meeste gevallen maximaal 3 % successie betekenen. Desgewenst en indien fiscaal wenselijk kan u ook werken met een bankgift (raadpleeg uw bank) en een avenant waardoor u de bankgift nog kan laten registreren als schenking indien de gever terminaal ziek wordt binnen de drie jaar. Tegelijk : als het om 4000 € gaat zijn dat doorgaans besteed worden aan klussen in het huis, vakanties, enz. de vraag is in hoeverre je daar ooit problemen mee zal krijgen. het verhaal wordt anders als je echt grote bedragen schenkt die bvb gebruikt worden in aankoop onroerend goed, aankoop auto enz. dan zal de belasting wel kunnen taxeren op tekenen en indiciën.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”