Onderhandse lening, rente?

McBain
Topic Starter
Berichten: 2

Onderhandse lening, rente?

#1 , 06 apr 2015 21:00

Hallo

Ik ga een familielid geld lenen voor de aankoop van een huis. In onderling overleg zijn we de meeste details al overeengekomen, uiteraard wordt ook alles op papier gezet (totaal bedrag, duurtermijn, aflossingsbedrag, reden, opeisbaarheid ed...). Alleen over de rente bestaat nog twijfel... Het staat vast dat hetgeen ik misloop, door het bedrag niet op de spaarrekening te laten staan, wordt vergoed. Er wordt aangeboden om dat percentage te verdubbelen. Ik veronderstel dat dit familielid echter ook fiscaal voordeel krijgt bij de afbetaling van het huis. Moet ik dit incalculeren? :?

Moet ik die lening trouwens gaan aangeven bij mijn belastingen? Of is dat helemaal niet nodig?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 apr 2015 08:31

ben je de enige persoon die dat familielid nodig heeft voor de aankoop van de woning? Een lening van particulier tot particulier geeft géén recht op een belastingsvoordeel. Daarom is het vaak voordeliger om een lening aan te gaan dan om de woning via een persoonlijke lening te kopen.

chantika
Berichten: 961

#3 , 07 apr 2015 08:43

Je moet de intresten aangeven.

Reclame

McBain
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 07 apr 2015 19:31

Sorry voor de onduidelijkheid.
Ik heb er niet bijgezegd dat er reeds een lening werd aangegaan bij de bank, het maximale dat mogelijk was (voor 2 full-time-werkers met hun loon). Maar door alle bijkomende kosten, was er een tekort van 12000 euro voor de aankoop van hun droomhuis... Dat bedrag wordt door mij en iemand anders voorgeschoten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 apr 2015 20:17

Die 12000 euro zal, tenzij het over een woning van maximaal 100000 euro gaat, geen verschil maken voor hun belastbaar voordeel.

Terug naar “Andere”