Deurwaarder langs geweest met dwangsom (ten onrechte)

JozefVanMelle
Topic Starter
Berichten: 21

Deurwaarder langs geweest met dwangsom (ten onrechte)

#1 , 27 mar 2015 14:50

Hallo

Laatst werd ik opgeschrikt door dat plots een deurwaarder met een aanmaningsbrief "laatste verwitting" voor mijn deur stond. Ik had nog 8 dagen te betalen of men dreigt meteen tot beslaglegging.
Nu val ik haast omver want "laatste verwitting"? Het is het eerste dat ik hier van hoor. Ik heb maar meteen het geld overgeschreven. Dit mocht niet cash, niet onmiddellijk cash.

Het ging oorspronkelijk om iets meer dan 30 euro(!). Inmiddels is dat bedrag bijna verdriedubbeld door allelei bijkomende kosten, inningsrechten en aanmaningskosten die ik nooit gekregen heb.

Nu is die kleine 90 euro het einde van de wereld niet en zal ik er geen honger door lijden, maar het principe stoort mij wel enorm. Ik word letterlijk voor 50 euro erop gelegd. Wat als ze dezelfde streken uithalen met 300 euro? Of zelfs 3000 euro?

Ik snap niet dat zo maar kan. Buiten het feit dat deurwaarders ook geld willen verdienen dan.

Kan ik hier geen bewijzen van opvragen dat ze wel degelijk verstuurd hebben en correct afgeleverd hebben? Nu is 90 euro allicht het niet waard, maar zoals ik eerder zei, men kan zomaar alles beginnen eisen en met toeslagen komen van zogezegde "extra kosten" en andere onzin. Zonder enig bewijs.

Dit overigens niet de eerste keer en zelfs niet de tweede keer en gaat het steeds opnieuw om dezelfde overheidsinstelling.

Vraag ik best ook een bewijs van betaling of iets dergelijk aan? Kwestie dat ze mijn inbedoel niet komen halen voor 90 euro? Gezien dit via overschrijving met de bank gegaan is moet daar wel bewijs van zijn. Laat ik deze instelling weten dat het geld overgemaakt? Zijn er nog andere stappen die ik best wel of juist niet neem?

Groeten

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 mar 2015 16:14

Ben jij recent verhuist? Voor 90 € zal een DW niet heel uw inboedel opladen, hooguit een TV toestel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2015 16:23


Gezien dit via overschrijving met de bank gegaan is moet daar wel bewijs van zijn. Laat ik deze instelling weten dat het geld overgemaakt? Zijn er nog andere stappen die ik best wel of juist niet neem?

Als je PC banking doet kan je bij de meeste banken uittreksels inzien op je scherm tot 10 jaar ver, weet niet als dit voor iedere bank zo is, wel bij de bank van mij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JozefVanMelle
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 27 mar 2015 16:33

Nee, ik woon hier al tien jaar. Het is overigens meteen betaald, dus in principe moet het in orde zijn langs mijn kant, ik vraag mij vooral af of zij wel in orde zijn wat ze komen opeens met

"Indien voormeld totaalbedrag niet woordt betaald binnen 8 dagen(!), of indien U hierop slechts een gedeeltelijke betaling verricht, zal de dwanguitvoering lastens U worden betekend en zal desnoods tot beslaglegging worden overgegaaan, allle kosten te uwen laste."

Inmiddels heb ik reeds betaald, maar ik hou mijn papieren zorgvuldig bij in een map en kan met zekerheid zeggen dit niet eerder heb ontvangen. Toch niet in 2014. Laat staan meerdere keren gezien men reeds over ALLERLAATSTE VERWITTING spreekt (in grote hoofdletters). Ik kan in het allerslechtste geval één brief zijn kwijtgespeeld. Al zou dat al vreemd zijn maar meerdere kan echt niet? Bovendien schrijf ik al mijn belastingen zo snel mogelijk over. Ik vrij orderlijk in dat soort zaken. Enfin, ik hou toch alles bij in een map per jaar en laat geen rekeningen rondslingeren.

Het gaat nu ook niet om een groot bedrag. Maar ik stoor mij eraan de onkosten krijg voor een belasting die ik niet gekregen heb en al zeker geen meerdere herinneringen voor heb gehad.

Het gaat trouwens om provinciebelasting. Geen boete of minnenlijke schikking of rechterlijke uitspraak.

JozefVanMelle
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 27 mar 2015 16:34


Gezien dit via overschrijving met de bank gegaan is moet daar wel bewijs van zijn. Laat ik deze instelling weten dat het geld overgemaakt? Zijn er nog andere stappen die ik best wel of juist niet neem?

Als je PC banking doet kan je bij de meeste banken uittreksels inzien op je scherm tot 10 jaar ver, weet niet als dit voor iedere bank zo is, wel bij de bank van mij.
Klopt, dit is ook bij mij het geval. Dat zal wel voldoende bewijs moeten zijn zeker?

MissChilli
Berichten: 63

#6 , 03 apr 2015 21:31

Jozef ik zeg niet dat het zo is maar zoek eens naar Zoomit.
Wij hebben ook problemen gehad als 'wanbetaler' terwijl we enkel de laatste aanmaningen per aangetekende post kregen.
Uiteindelijk bleek dat men de rekeningen ergens op Zoomit plaatste en ik zweer u, ik kende daar het bestaan niet eens van.
Zeer bizar want bij nazicht van onze bankrekeningen is nergens Zoomit aktief. Ik vermoed dan ook dat ze een oude rekening van mij gebruikten die al lang afgesloten is. Ik zou anders niet weten op welke zoomit bij welke bank dat zou zijn. In ieder geval gebruiken we die dienst niet.
Ik had ooit schulden en ben na hard werken, hulp en besparen schuldenvrij en dan ben je ineens wanbetaler. Dat was heel erg schrikken en ik ben er nog altijd niet goed van.

Terug naar “Andere”