Aftrekbaarheid onkosten lening

JLVorst
Topic Starter
Berichten: 1

Aftrekbaarheid onkosten lening

#1 , 19 mar 2015 10:39

Mijn echtgenote bezit appartement A (op lijfrente) in naakte eigendom dat zij (en wij) dus NIET kunnen betrekken.
Wij wensen nu SAMEN een appartement B te kopen om daarin te gaan wonen.

Kunnen vanaf nu de kosten van de lening/afbetaling van woning B worden ingebracht bij onze gezamenlijke belastingaangifte? Ik twijfel hieraan, gezien B voor mijn echtgenote een "tweede eigendom" is (weliswaar kan zij van haar eerste eigendom A op dit ogenblik niet genieten).

Zo ja. Indien wij later, op het ogenblik dat mijn echtgenote het volle gebruiksrecht van woning A verwerft (bij het overlijden van de huidige bewoner, die tevens de vorige eigenaar was) gaan wonen in A, uiteraard woning B verder afbetalen, en woning B dan verhuren, kunnen wij dan nog steeds de kosten van de lening inbrengen?

Indien het antwoord één of tweemaal "ja" blijkt te zijn, is het mogelijk om mij (in voorbereiding op de discussie met de Belastingsadministratie) de rechtsgronden daarvoor te bezorgen?

Indien het antwoord neen is, dan veronderstel ik dat ik in elk geval wel van de belastingsaftrek kan genieten, gezien woning B voor mij mijn eerste woning is?

Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart 01
Berichten: 153

#2 , 19 mar 2015 11:02

De nieuwe woonbonus heeft de voorwaarde enige woning afgeschaft. U kan de belastingvermindering vragen voor de eigen woning waar de fiscale woonplaats zich bevindt.

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#3 , 19 mar 2015 22:28

Bart,

En waar haal je dat?
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus" onclick="window.open(this.href);return false;
Enige woning geldt nog altijd.
Als je echtgenote naakte eigenaar is ingevolge erfenis wordt dit niet meegerekend en kunnen jullie beiden nog genieten van woonbonus enige, eigen woning. Als je ega naakte eigenaar werd ingevolge andere oorsprong (schenking, gedeelde verkoop naakte eigendom/vruchtgebruik...) dan wordt dit wel aanzien als een eerste eigendom en heeft zij geen recht op woonbonus enige eigen woning. In dat geval kan u daar wel van genieten, en kan uw ega genieten van de aftrek onder lange termijn sparen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Bart 01
Berichten: 153

#4 , 20 mar 2015 09:18

Bart,
En waar haal je dat?
Uit de wetgevende teksten van de zesde staatshervorming.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... /algemeen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of ook: http://www.taxworld.be/taxworld/te-veel ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk het is een kluwen en ik heb op vandaag ook geen zekerheid. Kort geschetst:
- regering verandert woonbonus vanaf 01/01/2014 tot 30/06/2014
- gewesten worden bevoegd vanaf 01/07/2014. Op dit moment maakt Vlaanderen op zijn website nog altijd melding van de enige eigen woning.
- Vlaanderen neemt geen beslissing waardoor de nieuwe regeling doorloopt tot 31/12/2014
- Vlaanderen zou in 2015 met zijn eigen beleid komen, ondertussen staat nog altijd de enige eigen woning op hun site.

Eind december werd ons nog bevestigd op een seminarie dat waarschijnlijk de kwalificatie van eigen woning behouden blijft. In november 2014 heb ik twee artikels in de fiscale pers gelezen die dit ook zo vermelden.

Moest de Vlaamse regering ondertussen anders beslist hebben, zie ik heel (heel) erg graag de wetgevende teksten.
Het probleem is dus dat de info op de site al die tijd nog niet gewijzigd is sinds 07/2014!

Ik heb zonet nog eens onze fiscale databank geraadpleegd en heb bij actualiteiten geen beslissing hieromtrent teruggevonden in 2015. Maar zoals gezegd: indien er iemand andere info heeft, laat het zeker weten, want het is heel erg vervelend op dit moment.

Bart 01
Berichten: 153

#5 , 26 mar 2015 10:14

En nog geen week later eindelijk bevestiging:
- het criterium eigen woning determineert om te bepalen welke en/of de woonbonus van toepassing is
- de gewesten hebben besloten om Art 145 WIB92 over te nemen zoals het vroeger was: de met de voorwaarde enige eigen woning
- de federale woonbonus werd uit Art 145 WIB92 gehaald en naar de overgangsbepalingen in het WIB overgeheveld.

Dit staat zo op fisconet, evenwel staat bij het WIB92 nog altijd: in voorbereiding. Volgende week zou de aangifte eindelijk vrijgegeven worden en dan zal er wel heel wat verschijnen in de fiscale pers neem ik aan.

Dit houdt dus in dat de info van basejumper correct is en dat mijn info verkeerd blijkt. In geval de eigen woning onder Vlaamse woonbonus valt, zal die woning op 31/12 van het afsluiten van de die bepaalde lening de enige en eigen woning moeten zijn.

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#6 , 28 mar 2015 19:04

Bart,

Ok thx voor de info
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”