Volmacht op rekening van kinderen

craentje
Topic Starter
Berichten: 3

Volmacht op rekening van kinderen

#1 , 13 jan 2015 11:38

Mijn partner heeft 2 minderjarige zonen. Hij heeft volmacht over de spaarrekening van de oudste zoon, maar niet over die van de jongste.

Zijn ex, de moeder van de kinderen, heeft wel toegang tot deze rekening.
We vragen nu of zij ervoor wil zorgen dat mijn partner ook een volmacht krijgt. Zij beweert dat ze hier niets voor kan doen en hij zelf een volmachtdocument moet gaan ondertekenen.
Het lijkt me bizar dat je zomaar bij de bank kan gaan vragen voor een volmacht over een rekening.

We hebben een vermoeden dat haar moeder mee volmachthebber is, maar dat kunnen we nu niet bewijzen.

Kan het dat een rekening op naam van een kind maar 1 ouder als volmachthebber heeft ipv 2? En kan een grootouder mee volmachthebber zijn?
Kan mijn partner hiervoor zelf volmacht vragen en ook vragen om eventuele andere volmachten, behalve die van zijn ex uiteraard, te laten verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 516

#2 , 13 jan 2015 12:11

Ik denk dat vermits het om een spaarrekening gaat over zijn zoon en die zoon minderjarig is, dat hij inderdaad dit zelf kan vragen aan de bank.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 09 feb 2015 23:06

In geval minderjarig kind heet dat niet gevolmachtigde maar ouder/wettelijke voogd. In die zin dat een minderjarige geen volmacht kan geven, net omdat hij minderjarig is. Er kan echter perfect een spaarrekening geopend worden in aanwezigheid van één ouder.Op dat ogenblik zal de bank de aanwezige ouder al wettelijke voogd in haar registers noteren, alsmede de handtekening ervan. Ht volstaat dat de afwezige ouder eveneens naar de bank gaat en zijn hoedanigheid als ouder bewijst. In geval van echtscheiding kan het echter wel zijn dat het hoederecht aan één van de ouders wordt toevertrouwd. In dat geval zal de bank zich baseren op de beslissing van de rechtbank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 09 feb 2015 23:36

Dus vonnis meenemen - co-gezagouderschap is sedert 2006 de standaard.
Hoederecht bestaat juridisch niet meer door deze wijziging.
Er is ook verblijfsouderschap dus die woning waar kinderen zijn ingeschreven.

Terug naar “Andere”