Voorschot factuur onbetaald

flopper99
Topic Starter
Berichten: 14

Voorschot factuur onbetaald

#1 , 17 nov 2014 13:07

Hallo iedereen

Een klant van mij heeft een voorschotsfactuur toegestuurd gekregen met een bepaalde betalingstermijn.
Deze termijn is nu al meer als een week over datum en ik heb hem er al aan herinnerd om deze betaling in orde te maken.
Hij reageerde met dat het diezelfde week nog in orde gemaakt zou worden, wat dus niet is gebeurd.

Is het wettelijk toegestaan om op een voorschotsfactuur een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag toe te passen?

Alvast bedankt :)
If It’s Going to Be, It’s Up to Me

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 nov 2014 16:05

Indien het in uw algemene voorwaarden staat denk ik dat het mag.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 17 nov 2014 18:31

Indien het in uw algemene voorwaarden staat denk ik dat het mag.
Ja, maar in de AV staat meestal enkel een vermelding over de betaling van een 'factuur' tout court.

Afhankelijk van de branche zou men in overweging kunnen nemen of er al dan niet reeds kosten gemaakt zijn voor de klant, bv aannemer die reeds materialen heeft besteld/aangekocht. Als zoiets niet gebeurd is dan gaat de opdracht gewoon niet door tot er een voorschot betaald is. Maar nogmaals vind ik dit sectorafhankelijk.

Reclame

flopper99
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 18 nov 2014 08:54

Indien het in uw algemene voorwaarden staat denk ik dat het mag.
Ja, maar in de AV staat meestal enkel een vermelding over de betaling van een 'factuur' tout court.

Afhankelijk van de branche zou men in overweging kunnen nemen of er al dan niet reeds kosten gemaakt zijn voor de klant, bv aannemer die reeds materialen heeft besteld/aangekocht. Als zoiets niet gebeurd is dan gaat de opdracht gewoon niet door tot er een voorschot betaald is. Maar nogmaals vind ik dit sectorafhankelijk.

Er zijn minimale kosten gebeurd die eigenlijk te verwaarlozen zijn maar er zitten al wel wat man uren in: administratie, vergaderingen, etc.
Ik heb ze voor nu een aanmaning gestuurd met een laatste betalingstermijn + het project op hold gezet tot het bedrag is overgemaakt.
Indien ze deze termijn weer overschrijden zal ik de forfaitaire schadevergoeding toepassen.

Bedankt voor de hulp. :wink:
If It’s Going to Be, It’s Up to Me

Terug naar “Andere”