plots zomaar zelfstanidige in hoofdberoep

natalie81
Topic Starter
Berichten: 2

plots zomaar zelfstanidige in hoofdberoep

#1 , 13 okt 2014 15:25

Hallo,

Ik weet niet goed waar mijn vraag thuis hoort dus stel ik hem hier maar even.

In 2012 wilde ik wat bijverdienen en begon bij Eupohony.
Ik zou dan zelfstandige in bijberoep worden en moest 20u per weer werken.
Dat zou lukken, want ik had een contract van 20u/week.
Ik schreef me in bij acerta en kon vrijstelling krijgen omdat het zelfstandige in bijberoep was en hoefde dus geen bijdragen te betalen.
Een btw nummer heb ik nooit gehad, omdat Euphony blijkbaar toch niets voor mij was.
Dus ik zette alles stop (zo dacht ik)
Ik schreef aan acerta dat ik geen zelfstandige in bijberoep meer was en dat ik eigenlijk ook nooit 1 cent verdiend had met Euphony (omdat ik geen btw nummer had werd ik niet uitbetaald)
Ik moest volgens hen enkel een papier binnen doen van Euphony waarop stond dat ik ermee gestopt was en dan was alles in orde en zouden ze mijn bijberoep als zelfstandige stop zetten.
Dus ik stuurde dat papier op en nooit meer wat van gehoord.
Tot ik een maand geleden een brief kreeg dat ik nog 4000€ bijdragen voor zelfstandige moet betalen want dat ik ondertussen zelfstandige was.
Ik meteen gebeld en gezegd dat ik ermee gestopt was en dat ze daarvan al een bewijs hadden in mijn dossier.
Ooh ja zeiden ze dat klopt, je moet nu enkel een eerverklaring naar ons opsturen en dat is alles in orde.
Ik vroeg nog uitdrukkelijk of ik nu zeker die rekening niet moet betalen.
Nee over die rekening moest ik me geen zorgen maken.
Tot vorige donderdag kreeg ik weer een brief.
nu een rekening van 906€ omdat ik een kwartaal moet betalen van in 2012 nog.
ik belde hen en ze vertelde me dat ik in het derde kwartaal van 2012 te weinig uren had gedaan om nog als zelfstandige in bijberoep te zijn dus werd ik zelfstandige in hoofdberoep.
Dat veranderde ze zomaar zonder me wat te zeggen of te vragen.
Is er mss iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?
Want ik heb nooit iets verdiend als zelfstandige in bijberoep en heb zeker geen 906€ om deze rekening te betalen.
Iemand enig idee?

Groetjes Natalie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 okt 2014 15:33

ik belde hen en ze vertelde me dat ik in het derde kwartaal van 2012 te weinig uren had gedaan om nog als zelfstandige in bijberoep te zijn
Waar te weinig uren gedaan?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2014 15:41

Ik schreef me in bij acerta en kon vrijstelling krijgen omdat het zelfstandige in bijberoep was en hoefde dus geen bijdragen te betalen.
Ik veronderstel dat je bij acerta naar het ondernemersloket bent geweest, en dan heb je wel degelijk een onderneming nummer

Heb je als je stopte iets betaald bij acerta om te kunnen stoppen ? 2012 zal +/- 75€ geweest zijn en ook als je u inschreef heb je toch ook 75€ betaald ??

Anders kijkt eens op het kbo als je daar ingeschreven staat als zelfstandige .

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... hform.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 13 okt 2014 15:58

ik belde hen en ze vertelde me dat ik in het derde kwartaal van 2012 te weinig uren had gedaan om nog als zelfstandige in bijberoep te zijn
Waar te weinig uren gedaan?
In het hoofdberoep.

Een van de vele mensen die zich laten vangen heeft aan de Euphony-praatjes.

Ook hier weer onwetendheid over en verwarring tussen ondernemingsnummer en btw-nummer.

Ik blijf wel vinden dat je zelf ook verantwoordelijkheid draagt, het statuut heet niet voor niets 'Zelfstandige'. Je niet goed informeren is altijd ook je eigen schuld.

In dit geval lijkt de stopzetting mij niet goed verlopen. Ga naar Acerta, vraag alle gegevens op, en probeer zelf nog te bewijzen dat u wel degelijk de stopzetting gevraagd heeft.

Maar doe zoiets nooit via via, of tussen de soep en de patatten. Je stopzetting overlaten aan Euphony - in se kan iemand anders jouw zaak trouwens niet stopzetten - was eigenlijk opnieuw om problemen vragen.

natalie81
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 13 okt 2014 18:05

@Roharo ik werkte toen als huishoudhulp bij familiehulp met een contract van 20u/week, maar blijkbaar toen te weinig uren gedaan.

@denlowie ik heb me bij acerta online ingeschreven, niet aan het ondernemingsloket. Ik heb dus van hen ook nooit een rekening gehad en heb ook niet moeten betalen om alles stop te zetten.
Ze konden van mij ook geen ondernemingsnummer vinden, dat heb ik naar mijn weten nooit gehad.
Net nog gekeken op de site die je gaf maar ik kan mezelf niet vinden.

@Redrum je zegt verwarring tussen een ondernemersnummer en een btw nummer, is dat niet hetzelfde dan?
Helemaal met je eens dat ik ook zelf verantwoordelijk ben en dat zal ik zeker niet ontkennen.
Ik heb me geïnformeerd en er werd me verteld als je een contract had van 20u/week met je hoofdberoep dat ik dan zelfstandige in bijberoep kon uitoefenen.
Blijkbaar niet goed genoeg geïnformeerd.
Ben met Euphony begonnen met de hoop om het dan financieel beter te hebben, in plaats daarvan nu enkel een hoge rekening.
Moest ik nu ook nog daadwerkelijk wat verdiend hebben dan zou ik het minder erg vinden.
Ik heb dit niet via via geregeld, maar rechtstreeks met acerta.
Zij vroegen mij om een bewijs van Euphony vandaar dat ik dat ook opstuurde.

Heb ondertussen terug naar acerta gebeld en blijkbaar kan ik een verzoek indienen bij een commisie om dit bedrag kwijt te schelden.
Er is een kans dat dit lukt maar er is een kans dat dit niet lukt.
Hoe dan ook, ik probeer het gewoon.
Wie niet waagt niet wint zeker he.

Grtjs Natalie

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 13 okt 2014 18:14

Hier eens lezen:
Was het allemaal maar zo makkelijk ....
Hopelijk had u ook geen bedrijfsbeheersattest nodig.
http://www.jobat.be/nl/artikels/bijverd ... an-begint/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1500,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1500,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

PS en dan niet persoonlijk opnemen... dan bent u de 28 ste zelfstandig verkoper van een telefoondienst die bij een firma langskomt om van contract te veranderen.
En moet gezegd worden meestal nog met niet correcte info.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 14 okt 2014 09:28

ik heb me bij acerta online ingeschreven, niet aan het ondernemingsloket. Ik heb dus van hen ook nooit een rekening gehad en heb ook niet moeten betalen om alles stop te zetten.
Ze konden van mij ook geen ondernemingsnummer vinden, dat heb ik naar mijn weten nooit gehad.
Dit begrijp ik niet. Waarvoor krijg je dan een afrekening van 4000 euro? Staat er geen ondernemingsnummer op de correspondentie van Acerta? Indien ik u was zou ik dringend eens aangetekend reageren om op deze vragen wel een antwoord te krijgen.

En wat precies is dat bewijs van Euphony waar u het over heeft? Met de eigenlijke stopzetting kan dat toch niks te maken hebben.

U zegt dat u niks verdiend heeft, maar wat heeft u gedaan, gerapporteerd, gefactureerd? Idem voor Euphony...

Bart 01
Berichten: 153

#8 , 14 okt 2014 10:22

Zoals ik het begrijp hebt u nog een openstaand saldo van 906 €, ofwel één kwartaal (inclusief verhoging).

Uw stopzetting is dus wel degelijk verwerkt. Evenwel bent u tijdens één kwartaal ingeschreven geweest als zelfstandige. Dat kwartaal dient u sociale bijdrage te betalen.
Indien u dat kwartaal minstens half-time hebt gewerkt OF een uitkering hebt genoten voor de periode dat u niet gewerkt heeft, wordt u aanzien als zelfstandige in bijberoep. Met een minimumbijdrage van 80 €. In dat geval kan u ook de vrijstelling van bijdragen aanvragen als u kan aantonen dat u niets verdient hebt. Voldoet u niet aan de voorwaarden, wordt u aanzien als zelfstandige in hoofdberoep. Hetgeen hier blijkbaar gebeurt is. In dat geval bent u altijd de minimumbijdrage van ongeveer 750 € verschuldigd, onafhankelijk of u inkomsten had. Stel zelfs dat u zich op 30 maart zou registreren, bent u altijd een volledig kwartaal sociale bijdragen verschuldigd.

Verwacht niet al te veel van die commissie. U zal een staat van behoefte moeten kunnen aantonen. Ook blijven de verhogingen (intresten) gewoon doorlopen.

Dit zijn laakbare praktijken van Euphony waar velen zich aan verbrand hebben. Maar uiteindelijk wordt van u verwacht dat u weet wat het inhoudt als u zich als zelfstandige registreert. Een telefoontje naar het ondernemingsloket, waar ze met deze praktijken bekend zijn, zou hoogstwaarschijnlijk al een ontradend effect gehad hebben.

skid
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2018 12:24

Geachte,

Bij mij ongeveer hetzelfde probleem. Ik was bediende met een zelfst bijberoep. Per 1/10/2017 verlies ik mijn bediende statuut. Van Acerta moest ik aansluiten als zelfst in hoofdberoep. Discuteren dat ik geen zelfst inkomsten heb in Q4 2017 maakt niet uit. Betalen of het kost u nadien nog meer. Interesten en kosten worden aangerekend op rappels, waarbij het hoofdbedrag 0.00 is; Dat is echt niet grappig zunne. Dan betaal je maar, om nog meer miserie te vermijden. Dus vorige week bel ik omtrent een afrekening van 2016; bleek dat er geld afgeboekt werd van een hoofdsom; Acerta heeft geen flauw benul waarom of waar dat geld naartoe is. Terloops informeer ik naar de bijdrage van Q4 2017. Haja, niks ontvangen. Ik kreeg bijna kramp. Betalingsbewijzen opgestuurd. O sorry, uw betaling stond geboekt op een wachtrekening. Spijtig maar u zult nu ook nog verhoging en interesten moeten betalen. ... zucht.

Terug naar “Andere”