Loonbeslag en verschoonbaarheid persoonlijk faillissement

toonevdb
Topic Starter
Berichten: 3

Loonbeslag en verschoonbaarheid persoonlijk faillissement

#1 , 04 dec 2012 19:33

Hallo,

Ik had graag wat advies ingewonnen op dit forum. Ik heb het internet al meermaals afgezocht naar alle mogelijk informatie omtrent de afwikkeling van een persoonlijk faillissement. Ik verkeer in de volgende situatie: Ik was voltijds zelfstandig voor net geen 1,5 jaar als IT consultant. De zaak is beginnen slecht gaan wanneer het bedrijf waarmee ik samenwerkte stopte van mij van werk te voorzien. Ik heb het nog even geprobeerd maar vond niet tijdig genoeg klanten. Daarna ben nog even omgeschakeld naar een bijberoep (met een job als bediende) maar het was eigenlijk al niet meer interessant om zelfstandig te blijven. Ik heb een schuld van om en bij de €9000. Grootste deel onbetaalde sociale bijdragen (€3000) en de laatste maanden btw. En heel wat kosten aan deurwaarders, incasso en advocaten. Mijn grote fout was dat ik niet onmiddellijk gestopt ben.

Ik begrijp dat als ik ter goede trouw gehandeld heb normaal gezien verschoonbaar verklaard wordt. Dat houdt in dat ik verlost wordt van mijn schulden. Mijn curators (2) hebben mij ook gemeld dat mijn faillissement geen al te ingewikkelde zaak is. De hulporganisatie Efrem die ik aangesproken had vooraleer mijn faillissement aan te vragen gaf mij een indicatie van 6 maanden tot een 1 jaar. Ik heb mijn faillissementsaanvraag kunnen indienen in maart. Ik had voor het indienen wat opgezocht en dacht dat mijn faillissement ging opgeheven worden wegens gebrek aan baten. De curator toen hij kwam om mijn spullen in beslag te nemen (pc, iphone, monitor) legde mij uit dat er loonbeslag ging komen. Nu zijn we toch al een goed eind op weg naar dat jaar en ik vroeg de curator of er al enige evolutie in de zaak is maar na enkele weken heb ik nog altijd geen antwoord ontvangen.

Ik heb toen vorig weekend heel het weekend zitten zoeken naar informatie en ergens gelezen dat afhankelijk van het arrondissement het loonbeslag stopt ofwel na de verschoonbaarheidsverklaring ofwel na het afsluiten van het faillissement. In de hoop van mijn loonbeslag zo vroeg mogelijk te doen stoppen, heb ik dan een email gestuurd naar een advocaat waarvan ik veel informatie vond op zijn site omtrent faillissementen. Echter kreeg ik een antwoord waarvan ik een beetje schrik heb. Zolang er loonbeslag loopt zal het faillissement niet afgesloten worden want er blijven gelden binnenkomen. Hij meldde wel dat het loonbeslag betwistbaar is. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? En of dat wel kans op slagen heeft? Ik heb hem quasi dezelfde informatie gegeven zoals in deze post.

Ik weet niet goed welke actie ik moet ondernemen. Het loonbeslag weegt redelijk zwaar op mij als alleenstaande van 26j. Als er acties zijn die ik kan nemen om mijn zaak te verbeteren zoals een advocaat nemen om het loonbeslag te betwisten zou ik dat erg graag weten. Ik zou het erg spijtig vinden moest mij dat veel geld kosten en niks opleveren maar langs de andere kant niks doen en vooral niks weten, ik kom er zot van. Dat zit constant in mijn hoofd en is enorm frustrerend. Ik vrees ook als ik geen advocaat neem de zaak langer zal duren dan nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Martinolius
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2017 18:44

Is nu al een eindje geleden, zie net je post;
Hoe gaat het met je?

Reclame

Terug naar “Andere”