#5 , 03 aug 2012 09:51
Moment ... Ik ga volledig akkoord indien dit in het vonnis expliciet zo vermerkt zou zijn ... "bij onvermogendheid van de belaste..." of dergelijke bvb. MAAR het vonnis bezegd woordwoordelijk "bij niet betaling binnen de wettelijke termijn".
Het mag zijn, dat in de praktijk de handhaving is zoals U zegt, maar dat wederom heeft toch niets te doen met de woordluid van het vonnis? Het is inzover juist dat niet ik beslis over de vervanging door een rijverbod, maar de rechtbank die het vonnis uitsprak. EN die hebben reeds beslist daarover door de formulering in het vonnis op deze manier te gebruiken ...
STEL nu dat in een vonnis staat dat ik 2 appels te betalen heb, die bij niet tijdige betaling vervangen worden door 2 peren. Wel, als ik dan die 2 appels niet betaal, is er nooit spraak geweest dat ik dan 3 bananen moet gaan betalen, of toch? Als ik me dan aan dat vonnis houd, en de inhoud bevolg, kan ik 2 peren betalen en de zaak is rond .... Als ik het zo verkeerd heb , dan graag de (wettelijk gefundeerde) verklaring daarvoor waarom een uitvoerend orgaan de uitspraak van een rechtbank, welke dan ook, zo mag aanpassen zonder een aangepast vonnis of beslissing....
Ik zal waarschijnlijk te dom zijn ....
maar mij persoonlijk gaat het hier om een principiele vaststelling dat de uitsprekende politierechter bewust gekozen heeft voor deze formulering, daar een bijkomende financiele belasting reeds tijdens de verhandeling ter sprake kwam en daarom ook woordelijk zijdens de p[olitierechter geuit werd dat indien ik niet kon betalen, ik "dan maar twee weken met de bus moest rijden"