gezondheidszorg werkloze ouder > wie betaalt?

Anna-Sofia
Topic Starter
Berichten: 1

gezondheidszorg werkloze ouder > wie betaalt?

#1 , 21 okt 2011 10:21

Beste,

Wie kan mij inlichten rond volgend geval:

Mijn schoonmoeder is al jaren alleenstaand en werkloos én krijgt geld van het ocmw. Ze heeft wel een eigen huis, maar dat is praktisch onbewoonbaar. Ze heeft geen hospitalisatieverzekering, want dat kan ze niet betalen.

Mijn vriend en ik zijn wettelijk samenwonend, hebben samen een huis (hoge afbetaling) en een kind.

Ingeval mijn schoonmoeder langdurig ziek zou worden (vb. kanker), kan zij die kost niet betalen. Klopt het dan dat men de behandeling aan ons kan aanrekenen? En zijn wij dan ook verplicht haar bij ons in huis te halen? Mijn vriend is namelijk enig kind...

Zo ja, hoe kunnen wij ons hier tegen beschermen? Ik vind het behoorlijk oneerlijk dat wij met twee hard werken om nog wat geld aan de kant te zetten voor de toekomst en ons kind, en dat we dan zouden moeten opdraaien voor iemand die we nooit horen of zien en te lui is om zelf te werken.

Wie kan mij helpen?

Mvg,
Anna-Sofia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louise2
Berichten: 119

#2 , 21 okt 2011 12:20

U haalt hier volgens mij een aantal dingen door mekaar :
- als uw schoonmoeder geld krijgt van het OCMW, dan is zij officieel geen werkloze, maar wordt zij beschouwd als iemand die niet (meer) in staat is om werk te vinden.
Zodra zij dat wél kan, zal het OCMW haar helpen om een job te zoeken, en zich in te schrijven als werkzoekende bij de VDAB. (als zij al daarvoor al niet te oud is)

- als u stelt : "ingeval zij zou langdurig ziek worden..." , dan kunt u niet meer beweren dat ze te lui zou zijn om te werken.......
Dat lijkt me nogal een bevooroordeelde mening ; maar los daarvan, kan men bij langdurige ziekte terugvallen op ziekte- of invaliditeits-uitkeringen, en men heeft recht op de MAF(maximumfaktuur) voor de medische kosten.



Kinderen en ouders zijn wettelijk verplicht om mekaar (financieel) bij te staan, indien zij behoeftig zijn.

Ingeval zij in zware financiële nood geraakt (al dan niet wegens ziekte), dan kan het OCMW ervoor zorgen dat er een geschikte oplossing/opvang voor haar gevonden wordt.
Haar woning kan eventueel als onderpand dienen, en indien het OCMW het nodig acht om de kinderen te laten bijdragen (kan verschillen volgens de gemeente), dan zal eerst een onderzoek ingesteld worden naar jullie eigen financiele mogelijkheden en indien jullie jaarlijks belastbaar netto inkomen te laag is, worden jullie vrijgesteld.

Artis
Berichten: 184

#3 , 21 okt 2011 12:37

Beste,

Wie kan mij inlichten rond volgend geval:

Mijn schoonmoeder is al jaren alleenstaand en werkloos én krijgt geld van het ocmw. Ze heeft wel een eigen huis, maar dat is praktisch onbewoonbaar. Ze heeft geen hospitalisatieverzekering, want dat kan ze niet betalen.

Mijn vriend en ik zijn wettelijk samenwonend, hebben samen een huis (hoge afbetaling) en een kind.

Ingeval mijn schoonmoeder langdurig ziek zou worden (vb. kanker), kan zij die kost niet betalen. Klopt het dan dat men de behandeling aan ons kan aanrekenen? En zijn wij dan ook verplicht haar bij ons in huis te halen? Mijn vriend is namelijk enig kind...

Zo ja, hoe kunnen wij ons hier tegen beschermen? Ik vind het behoorlijk oneerlijk dat wij met twee hard werken om nog wat geld aan de kant te zetten voor de toekomst en ons kind, en dat we dan zouden moeten opdraaien voor iemand die we nooit horen of zien en te lui is om zelf te werken.

Wie kan mij helpen?

Mvg,
Anna-Sofia

Eerst en vooral @ Louise: leefloners die niet vrijgesteld zijn van billijkheids- of gezondheidsredenen moeten wel degelijk beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, dit terzijde.

Maar vraag is inderdaad: welk inkomen heeft zij? 1) Werkloosheid met bijpassing leefloon of andere losstaande financiële hulp , 2) enkel leefloon of 3) enkel werkloosheid?

Enne, OCMW's vorderen niet zomaar terug hoor (zeker niet het leefloon). Dit wordt enkel systematisch toegepast (en onderzocht) bij opname rustoord en bij bvb leefloon studenten (waar de wettelijke onderhoudsplicht geldt cfr. Burgerlijk Wetboek) en begrafenisfactuur. Wat rustoord/begrafenis/studenten betreft: weer hetzelfde: sociaal onderzoek van financiële middelen én sociale relatie met ascendenten/descendenten, naar wat ik las het laatste niet meer zo goed verliep ...

M.i. kunnen schulden of kosten niet naar jullie verhaald worden. Voor hoge gezondheidsschulden voor kanker bvb kan een tussenkomst bij VLK gevraagd worden. Budgetbheer kan opgestart worden voor de schoonmoeder enz. De woning moet zelfs niet verkocht worden indien alles controleerbaar blijft, maar nogmaals, dit staat los van jullie.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 22 okt 2011 10:41

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ingeval mijn schoonmoeder langdurig ziek zou worden (vb. kanker), kan zij die kost niet betalen’

Moeder is dan ’behoeftig’ zodat zij (of het OCMW) toepassing kan maken van voornoemd art.205.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 22 okt 2011 11:19

‘Ingeval mijn schoonmoeder langdurig ziek zou worden (vb. kanker), kan zij die kost niet betalen’

Moeder is dan ’behoeftig’ zodat zij (of het OCMW) toepassing kan maken van voornoemd art.205.
Mijn vraag klinkt misschien cru, maar onder de huidige omstandigheden denk ik dat deze situatie ondertussen veel kan voorkomen:
In hoeverre zijn de kinderen verplicht om extra langdurige behandelingen te betalen, waarbij totaal niet zeker is dat de uitkomst positief zal zijn?
Is men als kind verplicht om vb. nog een extra operatie te betalen als er 10% kans op slagen is? En wie beslist dat?
Is een bejaarde-behoeftige moeder/vader degene die beslist dat zij/hij die dure behandeling wèl wil hebben, ook al is de kans op slagen 15%? of wordt deze beslissing genomen door de uitvoerende (te betalen) arts? Hebben de kinderen daar ook een zeg in?
Wat indien de bejaarde licht dement is?

Vervelende situatie, dat wel.

Artis
Berichten: 184

#6 , 22 okt 2011 16:04

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ingeval mijn schoonmoeder langdurig ziek zou worden (vb. kanker), kan zij die kost niet betalen’

Moeder is dan ’behoeftig’ zodat zij (of het OCMW) toepassing kan maken van voornoemd art.205.
Nogmaals: de onderhoudsplicht wordt bij OCMW's niet zo strikt toegepast, althans niet voor allerhande alledaagse hulp. Waar men wat strenger is (lees: sociaal onderzoek), vermeldde ik reeds (rusthuisopname, studenten, overlijden).

Moest dit echt toch het geval zijn dan mag je 1/2e-2/3e van het OCMW-cliënteel schrappen omdat ze wel ergens een bemiddelde ascendent/descendent hebben ...
Trouwens: Hoe ga je dat afdwingen als OCMW en hoe moet de cliënt dat kunnen bewijzen, laat staan hoeveel tijd je verliest om de cliënt te helpen? Je gaat nog steeds uit van hulpverlening (voor elke inwoner op je grondgebied). Vaak is die hulpverlening dringend (én noodzakelijk). Dan speelt onderhoudsplicht echt geen rol. Ook de leefloonwet is daar zeer duidelijk over.

Terug naar “Andere”