Jaarrekeningen bvba

mava105
Topic Starter
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Jaarrekeningen bvba

#1 , 02 jul 2011 15:41

Ik ben een totale leek op gebied van boekhouding. :oops: Ik zou echter een jaarrekening willen nakijken, en heb die ook teruggevonden op de site van de nationale bank. Ik snap echter niet goed wat de diverse posten willen zeggen. Wat zijn vaste activa (code 20/28) en vlottende activa (code 29/58)
Waarom zijn sommige bedragen onderlijnd en andere dan weer niet.
Bij welke post (code) kan ik het uiteindelijke netto resultaat zien van de bvba? Is dat bij de nettoboekwaarde op het einde van het boekjaar (code 22/27)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2011 16:36

Vaste activa dit is het bezit van de BVBA zoals gebouwen, wagens, kapitaal enz..

Vlottende activa is u kas geld, geld dat op de bankstaat, voorraad goederen, geld dat je van u klanten nog moet ontvangen.

Het onderstreepte is de som en eindgetal van de rekeningen.

De code dit is de rekeningen van het rekeningstelsel dus code 20 = kosten van oprichting.

De code 20/28 wil dus zeggen al de rekening vanaf 20 tot en met 28
Dus vanaf der oprichtingskosten tot en met de vaste activa.

Code 29 tot en met 58 is dus Financiële vaste activa tot en met de Interne overboekingen en de kassen.

Print maar eens het rekening stelsel af, en met dit in je hand kan je al zeer veel opzoeken in een jaarrekening.

De winst of het verlies kan je zien op code 14 zie op blz VKT4 of 6/12 van de jaar rekening
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

david04
Berichten: 10

#3 , 18 jan 2012 11:33