Jaarrekeningen bvba

mava105
Topic Starter
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Jaarrekeningen bvba

#1 , 02 jul 2011 15:41

Ik ben een totale leek op gebied van boekhouding. :oops: Ik zou echter een jaarrekening willen nakijken, en heb die ook teruggevonden op de site van de nationale bank. Ik snap echter niet goed wat de diverse posten willen zeggen. Wat zijn vaste activa (code 20/28) en vlottende activa (code 29/58)
Waarom zijn sommige bedragen onderlijnd en andere dan weer niet.
Bij welke post (code) kan ik het uiteindelijke netto resultaat zien van de bvba? Is dat bij de nettoboekwaarde op het einde van het boekjaar (code 22/27)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2011 16:36

Vaste activa dit is het bezit van de BVBA zoals gebouwen, wagens, kapitaal enz..

Vlottende activa is u kas geld, geld dat op de bankstaat, voorraad goederen, geld dat je van u klanten nog moet ontvangen.

Het onderstreepte is de som en eindgetal van de rekeningen.

De code dit is de rekeningen van het rekeningstelsel dus code 20 = kosten van oprichting.

De code 20/28 wil dus zeggen al de rekening vanaf 20 tot en met 28
Dus vanaf der oprichtingskosten tot en met de vaste activa.

Code 29 tot en met 58 is dus Financiële vaste activa tot en met de Interne overboekingen en de kassen.

Print maar eens het rekening stelsel af, en met dit in je hand kan je al zeer veel opzoeken in een jaarrekening.

De winst of het verlies kan je zien op code 14 zie op blz VKT4 of 6/12 van de jaar rekening
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

david04
Berichten: 10

#3 , 18 jan 2012 11:33

Ik vraag mij af hoe het kan dat er geleefd wordt van een bvba die over een periode van 6 jaar ongeveer 9000 euro winst heeft gemaakt. Een van de vennoten is bezoldigd, 7-8000 euro per jaar. Waar leven dergelijke mensen van of zijn er inkomsten voor de zaakvoerder die niet in de jaarrekening zitten? Het lijkt mij onmogelijk om 6 jaar te leven van 57 000 euro met een gezin van 5. Hoe kan dit verantwoord worden naar de fiscus?

Reclame

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2012 12:50

Wie zegt dat deze zaakvoerder geen andere zaken of inkomsten heeft?, het is niet omdat je een vennootschap heeft dat dit je hoofdactiviteit is, het kan ook een bijverdienste zijn, er zijn er hier reeds meerdere geweest die een bijverdienste wouden doen met een goede 1000€ verkoop!

Ik zou daar toch niet van wakker liggen hoor, de belastingen controleren de BVBA s om de twee jaar allez bij mij toch!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

david04
Berichten: 10

#5 , 18 jan 2012 13:01

Nee, het gaat wel degelijk om de hoofdactiviteit (en enige activiteit). Bovendien is het positieve saldo over die 6 jaar enkel door 20000 euro winst van het laatste jaar. Over de vijf andere jaren is het saldo negatief. Ik kan begrijpen dat door investeringen ed het belastbaar resultaat naar beneden kan gehaald worden, maar een mens moet toch leven? Zijn er op dat vlak geen vereisten?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 18 jan 2012 13:52

Misschien de voorgaande jaren goed geboerd en nu leven van wat er op de spaarrekening staat ? Of privéaankopen gedaan, bv. vastgoed, en verkocht met een mooie winst? En neen, zolang de boekhouding klopt en er geen onregelmatigheden worden vastgesteld, is er geen probleem.

jefke007
Berichten: 1816

#7 , 18 jan 2012 20:54

Of eventueel kan het door de afschrijvingen te verklaren zijn.
Die zijn fiscaal wel aftrekbaar, zonder dat die in het boekjaar iets kosten. Wel bij de oorspronkelijke aankoop.

Mijn huisdokter met zijn drukke praktijk heeft ook maar een belastbaar inkomen van ongeveer 8000 euro per jaar in zijn bvba . Tja, een goede boekhouder zeker ?

Terug naar “Andere”