Tak 21

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

Tak 21

#1 , 22 jun 2011 18:26

Bij het afsluiten van een tak 21 kontrakt, is men dan verplicht om als begunstigde een familielid van eerste of tweede graad aan te duiden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 jun 2011 19:47

Eender wie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 23 jun 2011 08:21

Ter verduidelijking: Met begunstigde bedoel ik niet de verzekerde zelf, maar wel degene die het bedrag krijgen bij overlijden van de verzekerde vooraleer het contract afgelopen is. In verband met mijn vraag heb ik twee verzekeringsmaatschappijen geraadpleegd, en de ene zegt ja, en de andere neen. Vandaar mijn twijfels.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 23 jun 2011 10:15

Je hebt de volle vrijheid om de begunstigde aan te duiden: kinderen, echtgenoot, Rode Kruis Vlaanderen, Childfocus, je buurman.
Je bent zelfs niet verplicht een begunstigde aan te duiden. Indien er geen begunstigde aangeduid werd, dan worden de gelden gelijkmatig verdeeld over de reservataire erfgenamen.

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 23 jun 2011 10:55

Zelfs hij of zij die straks (na uw overlijden) zorg zullen dragen voor de verzorging van uw huisdier.. ook dat kan!!!

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 23 jun 2011 15:06

Iedereen alvast bedankt. Ik zal nog eens gaan klappen met de argenta kantoorhouder, want die beweerde bij hoog en bij laag dat ik als begunstigde een familielid van de eerste of tweede graad moest aanduiden.

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 25 jun 2011 11:56

Nu weet ik hoe de vork in de steel zit. Bij tak 21 producten die fiscaal aftrekbaar zijn moet men wel een familielid van de eerste of tweede graad aanduiden. Bij de niet fiscaal aftrekbare niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 25 jun 2011 18:33

Nu weet ik hoe de vork in de steel zit. Bij tak 21 producten die fiscaal aftrekbaar zijn moet men wel een familielid van de eerste of tweede graad aanduiden. Bij de niet fiscaal aftrekbare niet.
?????
Dit klopt niet hoor. Trouwens wat bedoel je met "fiscaal aftrekbaar"? Bij Tak 21 producten valt er niks fiscaal af te trekken.
Bij Tak 21 producten valt er ook helemaal niets te kiezen wat het fiscale aspect betreft. Behoudt men ze langer dan 8 jaar dan is er geen onroerende voorheffing. Anders wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 25 jun 2011 18:39

Er zijn wel degelijk tak 21 verzekeringen die aftrekbaar zijn in het lange termijnsparen , door een jaarlijkse storting. Maximum voor 2010 was 2080 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 25 jun 2011 18:44

Er zijn wel degelijk tak 21 verzekeringen die aftrekbaar zijn in het lange termijnsparen , door een jaarlijkse storting. Maximum voor 2010 was 2080 €.
Wist ik niet. Mea culpa.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mag
Berichten: 4

#11 , 24 jul 2011 11:26

Welke tak 21 producten bedoel je? Welke kosten komen erbij als je 2080 € bijstort?

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 25 jul 2011 18:22

Dit zijn levensverzekeringen die fiscaal aftrekbaar zijn. Elke bank of verzekeringsmaatschappij biedt die aan. De kosten bedragen 1.1% van het gestorte bedrag.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#13 , 25 jul 2011 21:59

Er zijn wel degelijk tak 21 verzekeringen die aftrekbaar zijn in het lange termijnsparen , door een jaarlijkse storting. Maximum voor 2010 was 2080 €.
Wist ik niet. Mea culpa.
dit past men toe als fiscale optimalisatie.

groetjes

Terug naar “Andere”