Wie beslist er waar het kindergeld naartoe gaat ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Wie beslist er waar het kindergeld naartoe gaat ?

#1 , 08 mar 2011 08:48

Vroeger, toen mijn ex en ik nog samenwoonden, kwam het kindergeld via hem. Toen wij uit elkaar gingen, hadden we afgesproken dat hij gewoon het kindergeld aan mij zou doorstorten. Op een dag echter, kreeg ik een brief van het kinderbijslagfonds dat ik het kindergeld op mijn naam moest krijgen en sindsdien krijg ik het kindergeld. Mijn ex is echter hertrouwd. Hij heeft drie kinderen en zij twee. Als zij alle kindergeld zouden kunnen krijgen, zou er voor mijn zoon meer dan 150 euro per maand meer kindergeld zijn. Ik snap niet goed waarom de kinderbijslag beslist dat ik de kinderbijslag MOET krijgen. Mogen wij dat zelf niet beslissen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8843

#2 , 08 mar 2011 09:07

ik geloof dat dat wel kan.
wij hebben het ook rondgekregen door aan de fondsen te melden dat iedereen toegang heeft tot de rekening waar het bedrag op komt :-)
dus bijtje: elk van zijn kant vult een standaardformulierin dat de kinderbijslag (van alle kinderen) gegroepeeerd mag worden op de vader van alle kinderen. En dat iedereen toegang heeft tot die rekening.
jij, de vader en zijn nieuwe vrouw vullen dat in.
en dan krijg jij inderdaad zo'n 150 euro meer.

mava105
Berichten: 22291
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 mar 2011 10:35

Heeft deze werkwijze geen naam? .....................................................Fraude misschien?

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 08 mar 2011 11:52

Bedankt Eylis, ik zal dat nog eens navragen bij de kinderbijslag dan.

eylis
Berichten: 8843

#5 , 08 mar 2011 14:54

Dit is absoluut géén fraude. Je verklaart enkel toegang te hebben tot één bepaalde rekening.
Of dat zo is en hoe je samen toegang tot een rekening regelt, bepaal je zelf.Daar zijn geen regels voor.
Kinderbijslagfonds heeft deze werkwijze bovendien zelf voorgesteld. Maar! De kinderen moeten uiteraard wel samen gedomicilieerd zijn op dat ene adres.
De fondsen kijken de samenstelling van het gezin ook na bij de kruispuntbank.
dus kinderen van niew samengesteld gezin (verschillende moeders) kunnen qua kinderbijsdlag gerust gegroepeerd worden.

basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#6 , 19 mar 2011 20:04

Het kindergeld komt toe aan de persoon die het kind effectief opvoedt. Indien beide ouders instaan voor de opvoeding is de moeder bij voorrang de begunstigde. De kinderbijslag wordt gestort op een rekening op naam van de moeder, of op een gemeenschappelijke rekening op naam van echtgenoten. Rekening op naam van man met volmacht voor vrouw mag normaal niet omdat de man éénzijdig de volmacht kan intrekken. Vraag die hier gesteld wordt (voor zover ik goed lees) is niet zozeer hoe gelden gestort worden, maar dat door een cumul van de kinderbijslag bij de vader, van alle kinderen uit diverse relaties, het bedrag per kind hoger wordt. Indien de vader effectief alle kinderen opvoedt zal dat lukken. Maar : dan is er uiteraard ook geen sprake meer van alimentatiegelden van vader naar de kinderen, van fiscaal ten laste zijnde kinderen bij de moeder, en mogelijk is er dan alimentatie van moeder naar haar kinderen verplicht. Immers : kinderen wonen dan bij vader.

Zoals altijd (en gelukkig maar) kan je niet van twee walletjes eten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 20 mar 2011 17:15

Hij heeft twee kinderen van een andere mama in bilocatie en twee stiefkinderen + mijn broer ten laste die voltijds bij hen wonen (hertrouwd) dus ik denk dat het toch wel moet kunnen dat onze zoon dan bij de papa in bilocatie opgeschreven wordt he. Dat het enkel bij de mama zou mogen zou disciminatie zijn denk ik dan en alimentatie kan hij niet vragen ... zijn inkomen is 5 keer zoveel als dat van mij en bovendien komen wij al jaren goed overeen ... waar een kind officieel woont is bij bilocatie trouwens bijzaak als het om alimentatie gaat he ...

Vealing
Berichten: 23

#8 , 23 mar 2011 00:01

Vroeger, toen mijn ex en ik nog samenwoonden, kwam het kindergeld via hem. Toen wij uit elkaar gingen, hadden we afgesproken dat hij gewoon het kindergeld aan mij zou doorstorten. Op een dag echter, kreeg ik een brief van het kinderbijslagfonds dat ik het kindergeld op mijn naam moest krijgen en sindsdien krijg ik het kindergeld. Mijn ex is echter hertrouwd. Hij heeft drie kinderen en zij twee. Als zij alle kindergeld zouden kunnen krijgen, zou er voor mijn zoon meer dan 150 euro per maand meer kindergeld zijn. Ik snap niet goed waarom de kinderbijslag beslist dat ik de kinderbijslag MOET krijgen. Mogen wij dat zelf niet beslissen ?
normaal gezien moet de kinderbijslag (voor minderjarige kinderen) betaald worden aan de moeder. Indien de vader de bijslagtrekkend wilt zijn, moeten de kinderen bij hem gedomicilieerd zijn en moet hij de aanvraag voor kinderbijslag schriftelijk doen (en moeder mag niet bij de vader gedomicilieerd zijn natuurlijk..). pas dan mag er aan de vader betaald worden. dit zijn de regels van de werknemerregeling. als ik me niet vergis zijn de regels voor zelfstandigen anders en betalen ze daar steeds aan deze zelfstandige persoon.
Was je ex zelfsandige en nu niet meer of ben je meer dan halftijds beginnen te werken, waardoor je van stelsel zou zijn verandert? ofwel hebben de kinderen geen belgische nationaliteit: tot voor kort werden deze kinderen betaald aan de persoon die ze opvoedt (de vader moest dus niet excpliciet de aanvraag doen, bij verandering van domicilie van de kinderen werd onmiddellijk het nodige gedaan) Deze regeling is echter recent verandert en nu geldt de regeling hierboven uitgelegd. Dit kan ook een reden zijn voor de verandering

Indien personen verwant tot de derde graad samen wonen en kinderbijslag trekken, mogen alle kinderen gegroepeerd worden worden als 1 gezin (vb zus X en Y hebben beiden een kind en wonen samen: het oudste kind krijgt rang 1, het jongste kind krijgt rang 2) voor mensen zonder verwantschap moet er een verklaring van feitelijke samenwoonst getekend worden en dan kunnen die kinderen ook gegroepeerd worden.
In het geval dat uw ex dus de kinderbijslag krijgt wordt uw kind niet als rang 1 (85 € + leeftijdbijslag) beschouwd maar als rang 3 (230 € + leeftijdsbijslag) vanwege de 2 oudere stiefkinderen

Indien je de wetten van de kinderbijslag leest kom je wel meer discriminatie tegen, het merendeel van de regels is dan ook vrij oud
wij hebben het ook rondgekregen door aan de fondsen te melden dat iedereen toegang heeft tot de rekening waar het bedrag op komt :-)
dus bijtje: elk van zijn kant vult een standaardformulierin dat de kinderbijslag (van alle kinderen) gegroepeeerd mag worden op de vader van alle kinderen. En dat iedereen toegang heeft tot die rekening.
Ik weet niet onmiddellijk wat hiermee bedoelt wordt...

Terug naar “Andere”