Mogen we uw aandacht vragen voor volgend vreemd gegeven:
Vandaag mogen we een faktuur ontvangen van AZ X , dit voor een bedrag van 957,90 euro, dit naar aanleiding van de opname die er geweest is van mijn tante, dit voor de periode van 25/06/2009 tot 20/11/2009. De verpleegnota die we nu mochten ontvangen wordt gedateerd op 31/12/2010 . De overmaking van dit schrijven door AZ , dateert van 16 februari 2011 en werd overgemaakt aan de RVT. Op haar beurt heeft deze RVT dit schrijven aan ons overgemaakt op 22 februari 2011.
Mijn tante was destijds ingeschreven in het RVT. Bovenvernoemde faktuur ontvangen wij vandaag via deze RVT.
Evenwel is mijn tante er op 05/12/2009 overleden en is alles inmiddels qua successierechten geregeld. Haar eigen rekening was zelfs onvoldoende, waardoor we deels ook de begrafeniskosten hebben betaald. Ikzelf ben de enige erfgenaam van mijn tante nadat de familie van haar overleden man een vooraf bij testament vastgelegde vaste som was uitgekeerd bij haar overlijden.
Nu maak ik me enkele bedenkingen:
- is het normaal dat na zo een ruime tijdspanne nog een faktuur van het ziekenhuis kan toegestuurd worden
- ik kan met deze faktuur alvast niet meer naar het ziekenfonds gaan, vermits tante door haar overlijden geen lid meer is
- wat als ik dan toch die faktuur dien te betalen? Dient de familie van haar overleden man ook te delen in deze kosten
- meer dan 1 jaar na haar overlijden nog een faktuur sturen, lijkt me niet meer logisch
- onder de rubriek ‘betalingsvoorwaarden’ treffen we volgende bemerking aan: ‘De patiënt zal bij een langere verblijfsduur, de 15de van de maand een deelrekening ontvangen, waarvan het bedrag te storten is op voormelde rekening van het ziekenhuis’. Blijkbaar leeft dit ziekenhuis zijn eigen voorwaarden niet na.
Wat staat me nu eigenlijk te doen? Ik begrijp de ganse situatie niet omwille van het tijdsverloop alsook de rubriek ‘betalingsvoorwaarden’.
Met dank alvast voor uw antwoord.
[namen en persoonsgegevens verwijderd: Vandebos]