lening grond/bouw...fiscale optimalisatie

JuJu
Topic Starter
Berichten: 11

lening grond/bouw...fiscale optimalisatie

#1 , 04 feb 2011 12:10

Graag advies over hoe we volgende situatie financieel en fiscaal kunnen optimaliseren:

Mijn vriend heeft een eigen appartement waaraan ik niet meebetaal en dus ook geen eigenaar van ben.
We overwegen een bouwgrond te kopen, hiervoor zullen we initieel moeten lenen (hypothecair krediet ook al voor de woning inclusief? overbruggingskrediet enkel voor de grond?...) tot we zijn appartement verkocht hebben.
We zijn niet van plan onmiddellijk op de grond te beginnen bouwen, en dus gaan we het appartement ook niet meteen verkopen. Hij kan dus maw ook niet van de woonbonus genieten als we een hypothecair krediet zouden aangaan.... Kan ik dat wel, aangezien ik geen eigenaar ben van dat appartement?
Hoe zouden jullie dit aanpakken om de alles financieel zou voordelig mogelijk te laten verlopen?

Ik schets even kort geplande de tijdslijn en de financiële gegegevens

aankoop grond: April 2011 : 1/2 prijs hebben we cash, rest moeten we op één of andere manier lenen (evt overbruggingskrediet voor appartement)
verwachtte start bouw: April 2012: dit bedrag moeten we volledig lenen als we het bedrag van de verkoop van het appartement gebruiken voor grond
verwachtte intrek bouw en verkoop appartement: April 2013.

We wonen momenteel feitelijk samen, maar als het financieel van belang is kunnen we ook officieel gaan samenwonen. Trouw is voorzien in 2012...

Graag advies, wij hebben zelf geen enkel idee hoe we dit financieel best aanpakken....
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2011 12:35

Hoe ik het zelf zou aanpakken hangt van verschrikkelijk veel factoren af, dus een pasklaar antwoord heb ik daar niet direct op. Enkele opmerkingen:
- U kan Uw woonbonus zonder problemen bekomen, voor U gaat het immers over Uw eerste en enige woning
- Uw tijdslijn voorziet een periode van 2 jaar tussen aankoop van de grond en bewoning van het huis/appartement. Zulke planningen willen nogal snel eens veranderen en uitlopen. Indien U gebruik wil maken van de meeneembaarheid van de registratierechten die Uw vriend betaald heeft voor zijn appartement, mag deze periode maximum 3 jaar bedragen. We spreken hier dan over een bedrag gelijk aan het minimum van de volgende 3 opties: 12.500€, de betaalde registratierechten voor de bouwgrond en de betaalde registratierechten voor het appartement.

Lightning

#3 , 04 feb 2011 12:42

U schrijft "We zijn niet van plan onmiddellijk op de grond te beginnen bouwen". Dat strookt niet helemaal met de tijdslijn die u daarna opgeeft. Om tegen april 2013 een instapklare woning te hebben, zal er niet te lang getreuzeld mogen worden als u op dit moment nog in de fase van het overwegen van de aankoop bent, en dus nog geen grond hebt.
Om u een idee te geven
- Zoeken grond: 2-3 maanden
- Verlijden akte: 4 maanden
- Ontwerp woning (architect): 2-3 maanden
- Aanvraag bouwvergunning: 2 maanden
- Bouw woning: 10-12 maanden
U ziet, 2 jaar zijn zo voorbij, en dan zijn deze termijnen nog vrij optimistisch geschat.

Het financiele plaatje laat ik over aan anderen...

Reclame

JuJu
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 04 feb 2011 12:50

We hebben de bouwgrond al op het oog, april - mei is de verwachtte datum van verlijden acte als we toehappen...
De plannen zijn ook al zo goed als klaar, we zouden pas half volgend jaar met het hele bouwproces starten en het wordt een houtskelletbouw dus dat is redelijk rap klaar...
We hebben het hele project eigenlijk al zo goed als rond, behalve het optimaliseren van het financiele plaatje...

Terug naar “Andere”