uitbetaling pensioenspaarplan bij jongdementie

klompken
Topic Starter
Berichten: 6

uitbetaling pensioenspaarplan bij jongdementie

#1 , 15 jan 2011 17:08

Ik weet niet goed waar ik mijn vraag dien te stellen op dit forum, daarom post ik ze maar hier.

Mijn vader lijd aan een ziekte die valt onder de noemer jongdementie, de diagnose is ongeveer een jaartje geleden gesteld, maar nu komen natuurlijk de vragen. Een van de problemen waar we nu voor staan is dat dit jaar zijn pensioenspaarplan verloopt op leeftijd van 65. De bankier in het dorp weet ook van de gezondheidstoestand van mijn vader. Nu maakt deze er problemen over dat hij niet meer in staat zou zijn om te tekenen voor ontvangst. Mijn moeder heeft altijd de financiele zaken beheerd en ook haar handtekening geplaatst bij de domiciliering van het jaarlijks te storten bedrag. Mijn ouders zijn gehuwd met het stelsel van gemeenschap van goederen.
Heeft de bankier nu effectief het recht m uitbetaling te weigeren bij handtekening van mijn moeder?

dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 15 jan 2011 20:18

Hierop kunnen Wanton of Basejumper beter op antwoorden.
Ik koop ook zelf het pensioenspaarfonds van mijn partner. Met mijn eigen bankkaart kan ik online niet zien wat mijn partner op de dag van vandaag bij elkaar gesprokkeld heeft, noch bij KBCn noch bij Dexia.
Komt dit bedrag niet automatisch vrij op 65 jaar?

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#3 , 16 jan 2011 18:40

Klompken,

Een bankier heft de plicht om de rechten van de zwaksten te bechermen. dat geldt bvb bij spaartegoeden minderjarigen, maar dat geldt evenzeer bij mensen die niet meer in staat zijn om hun eigen goederen te beheren.
Het is in elk geval zo dat je vader moet tekenen voor inning van het pensioenspaarplan.
Je bankier kan twee dingen doen :
Ofwel houdt hij zich op de vlakte en laat je vader tekenen, ook al weet hij dat je vader dement is.
Ofwel doet hij zijn plicht : dat is een schrijven richten aan de vrederechter van kje kanton waarin hij zijn vermoedens uit en waarbij hij de mening ventileert dat betrokkene ter bescherming van zijn tegoeden beter onder voorlopig bewind kan staan. dan is het aan de vrederechter om hier een besluit te trekken.
Hij/zij zal dan beslissen of het vermoeden van de bankier terecht is waarna een voorlopig bewindvoerder wordt aangesteld (en dat kan je moeder zijn), of hij kan oordelen dat er niets moet gebeuren. Op dat ogenblik is je bankier ook ingedekt.
In se is er hier een goede refelx van een bankier die de rechten van de zwaksten wenst te beschermen, wat zijn verdomde plicht is. neem het hem dus niet kwalijk.
Stel je omgekeerd een familie voor met hetzelfde probleem en waarbij één van de kinderen/erfgenamen vroeg of laat een klacht indient omdat er een uitbetaling gebeurde op basis van een handtekening van een niet-titularis, en waarbij de moeder het geld erdoor jaagt....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 jan 2011 10:47

Pensioensparen (-verzekering of -spaarfonds) is een private aangelegenheid met fiscale voordelen (art.145-1,5° Wetboek Inkomstenbelastingen).

Is het een pensioenspaarverzekering dan geldt : “Art.122.De begunstigde kan de begunstiging te allen tijde aanvaarden,ook nadat de verzekeringsprestaties opeisbaar zijn geworden. Het recht van aanvaarding komt uitsluitend toe aan de begunstigde. Het kan niet worden uitgeoefend door zijn echtgenoot...”(Wet Landverzekeringsovereenkomst 25 juni 1992).

Zowel bij -verzekering als bij -spaarfonds is de begunstigde, in geval van uitkering bij leven , in principe de titularis zelf.

Vader zou kunnen (een onderhandse of) een authentieke volmacht verlenen aan moeder om o.m. de aan de begunstigde verschuldigde bedragen in ontvangst te nemen.

Indien vaders toestand dit niet meer mogelijk maakt dan rest enkel nog :
“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...Art.488bis.B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende...kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt...een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft. De verklaring vermeldt of de te beschermen persoon zich kan verplaatsen, en in het bevestigend geval, indien zulks gelet op zijn toestand, aangewezen is. Tevens vermeldt deze verklaring of de te beschermen persoon nog kennis kan nemen van de rekenschap van het beheer. Deze geneeskundige verklaring mag niet worden opgesteld door een geneesheer die een bloed- of aanverwant is van de te beschermen persoon of van de verzoeker, of op enigerlei wijze verbonden is aan de instelling waar de te beschermen persoon zich bevindt.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

klompken
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 17 jan 2011 12:09

Dank voor jullie antwoorden, de bankier zal natuurlijk zichzelf niet in de problemen willen brengen wat totaal te begrijpen is.
Een nieuw vraagje hierin echter is wanneer mijn moeder aangesteld word als de voorlopige bewindvoerder door de vrederechter. hoe dat dit in zijn werk gaat, en wat de eventuele verplichtingen van haar hierin zijn.

met vriendelijke groet,

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 17 jan 2011 14:08

Wanneer je moeder wil aangesteld worden als voorlopige bewindvoerder, dan moet ze eerst langs de griffier van het vredegerecht passeren. Daar vraagt ze een blanco forumulier op "Omstandige geneeskundige verklaring". Dit document laat ze invullen door vaders huisarts. Hopelijk bevestigt de huisarts de jongdementie op dit formulier.
Waarschijnlijk kan je ook zo een blanco formulier downloaden van het internet.

Wanneer de huisarts de "omstandige geneeskundige verklaring" heeft ingevuld moet ze nog langs het gemeentehuis passeren. Daar vraagt ze een "bewijs van woonst" op van je vader. Beide formulieren brengt ze binnen op het vredegerecht. Op het vredegerecht vraagt ze het "verzoekschrif Rechtspleging inzake bescherming van de goederen van onbekwame personen." Ze vult dit document zo nauwkeurig mogelijk in.

Je moeder en alle kinderen ontvangen dan van het vredegerecht een kennisgeving van oproeping op het vredegerecht op bij vader thuis of op de RVT (afhankelijk van zijn mobiliteit). Jullie zijn niet verplicht aanwezig te zijn, maar het is wel wenselijk dat moeder en misschien enkele kinderen aanwezig zijn. Indien vader niet meer mobiel genoeg is, dan komt de vrederechter naar hem toe.

De vrederechter stelt hem enkele simpele vragen: "Waar woon je? Hoe oud ben je? Hoe lang woon je hier? Wanneer ben je geboren? Hoeveel kinderen heb je? Kleinkinderen?, enz. Kan hij op enkele eenvoudige vragen niet antwoorden, dan verklaart de vrederechter hem "handelingsonbekwaam". Je kan het voorstel doen dat moeder de bewindvoering op zich neemt, maar hier horen ook administratieve taken bij. Zij moet nauwkeurig de boekhouding bijhouden: inkomsten, uitgaven, ... Een of twee keer per jaar moet de staat van inkomsten en uitgaven voorleggen aan de vrederechter, die hier zijn goedkeuring over moet geven. (Persoonlijk ben ik eerder te vinden voor een externe advocaat-bewindvoerder, aangezien niemand dan belast wordt of schuldig wordt bevonden van ....)

Zodra de vrederechter je vader onbekwaam verklaart, dan verschijnt dat in het Belgisch Staatsblad. Alle rekeningen op vaders naam worden dan geblokkeerd. De bewindvoerder opent een nieuwe rekening voor hem. Deze rekening draagt dan ook als extra info 'bewindvoerder".

klompken
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 17 jan 2011 16:08

De medische verklaring van de huisarts is geen enkel probleem, de ziekte is vastgesteld met medisch verslag door een universitreir hospitaal.
Wat betreft de blokkering van de rekening op naam van vader, alle rekeningen meen ik zijn op beider namen.
worden deze dan allen geblokkeerd?

dank

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 17 jan 2011 20:40

Hierop kan ik u niet antwoorden. We hebben het enkel meegemaakt bij de langstlevende ouder. Zijn pensioenspaarplan staat alleszins op zijn eigen naam!
Aangezien je ouders gehuwd waren onder het stelsel van algemene gemeenschap, denk ik, dat Basejumper of Wanton je hier een preciezer antwoord op kan geven.
Of alle rekeningen worden geblokkeerd ... in ons geval was dit wel, maar je moet er wel rekening mee houden dat het hier om de langstlevende ouder ging. Hoe dit in zijn werk gaat met een stelsel van algemene gemeeschap, waarvan beide ouders nog leven, weet ik écht niet.

Terug naar “Andere”