Leegstandsheffing: te laat gereageerd 12000€ te betalen

ééndagsvlieg
Topic Starter
Berichten: 12

Leegstandsheffing: te laat gereageerd 12000€ te betalen

#1 , 07 dec 2010 12:50

Goeiemorgen,

Aangezien ik van geen hout pijlen meer weet te maken, richt ik mij tot jullie forum. Heb het volgende probleem:

Over 3 jaar kocht ik een woning welke 40 jaar heeft leeggestaan. Heb deze volledig opgeknapt. Heb verschillende brieven gekregen van wonen vlaanderen waarin ik gevraagd werd een dossier voor te leggen bestaande uit:

-Renovaitplan
-Foto's
-Renovatieschema met gedetailleerd overzicht van de werken
-Platte grond van de woning

Dit werd door mij te laat overhandigd. Resultaat, mijn aanvraag tot amtshalve ontheffing werd geweigerd en moet dus 12000€ belasting betalen voor een woning die mij 100 000e heeft gekost.

Heb ik kansen voor de rechtbank? Een advocaat & rechtsprocedure gaan me snel 2500€ extra kosten.

Bedankt voor jullie reactie!

Mvg,

Marcel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa
Berichten: 130

#2 , 07 dec 2010 13:47

Is er geen intern beroep meer mogelijk bij wonen vlaanderen?

Wie houdt administratief toezicht op wonen vlaanderen en probeer daar beroep aan te tekenen. De kans kan er inzitten dat zij ervoor zorgen dat je een herziening van uw dossier krijgt.

Probeer uit te zoeken hoe je intern beroep kan doen. (Dit beroep mag je niet verwarren met beroep voor de rechtbanken)

ééndagsvlieg
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 07 dec 2010 14:07

Neogoa, heel erg bedankt voor je reactie.

Heb beroep aangetekend en dit is afgewezen aangezien mijn dossier te laat werd opgestuurd. Heb mijn financiele situatie uit de doeken gedaan en heb gepoogd de belastingsadministratie te doen begrijpen dat ik niet onder de doelgroep val van dit decreet, nml de kapitaalkrachtige vastgoedspeculaten. De begeleidende brief hierbij was bijzonder kort.

Heb voorgesteld de intresten en nalatigheid van mijn kant te vergoeden, maar ook dit is afgewezen ook al heb ik ondertussen een vrijstelling gekregen van Wonen vlaanderen voor de komende jaren.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2010 14:59

De termijnen in het belastingrecht zijn zeer strikt. Te laat is te laat. Enige mogelijkheid: overmacht bewijzen. Waarom was je te laat?

ééndagsvlieg
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 08 dec 2010 11:34

Ik was te laat aangezien ik verzoop in het andere werk en zorgen en het voor mij extreem frustrerend was om van kastje naar de muur gestuurd te worden bij de belastingsdienst. Na 11h kan je niemand bereiken en voor 15h ook niet, steeds iemand anders aan de lijn die van niks afweet, dossier niet aangetekend verstuurd en verloren gegaan, belachelijk veel bewijsstukken nodig, etc... bon, dit heeft er niks mee te maken.

Mijn vader is dementerend en heeft veel zorgen nodig, mijn moeder is enkele keren in het ziekenhuis opgenomen, ben mijn werk bijna kwijtgeraakt, heb een longontsteking gehad, gezwel in mijn sinussen, trage vooruitgang van de werken... kortom, geen makkelijke periode

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 08 dec 2010 13:16

leegstandsheffing is een legale vorm van diefstal

ik heb een woning die ik door een fout van de dienst stedenbouw (lees stadsarchitect) in blankenberge niet mag bewonen, verhuren of verkopen en jaarlijks moet ik 6000 euro leegstand betalen omdat het niet bewoond is

begrijpe wie begrijpen kan
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

ééndagsvlieg
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 08 dec 2010 15:59

leegstandsheffing is een legale vorm van diefstal

ik heb een woning die ik door een fout van de dienst stedenbouw (lees stadsarchitect) in blankenberge niet mag bewonen, verhuren of verkopen en jaarlijks moet ik 6000 euro leegstand betalen omdat het niet bewoond is

begrijpe wie begrijpen kan

Sniper, Welke stappen heb je reeds ondernomen?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 08 dec 2010 16:08

Sniper, Welke stappen heb je reeds ondernomen?
eerst geprotesteerd
niet ontvankelijk
stad blankenberge zal toch niet zelf zeggen dat ze fout zijn zeker
rechtbank
stad blankenberge is een overheidsdienst, dus die kunnen geen ongelijk hebben, en nog minder fouten maken
beroep wordt behandeld ergens in 2250
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 08 dec 2010 17:17

Al eens mee naar de lokale pers gestapt? Vlak voor verkiezingen? Dat kan wonderen doen...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 dec 2010 18:07

rechtbank
stad blankenberge is een overheidsdienst, dus die kunnen geen ongelijk hebben, en nog minder fouten maken
beroep wordt behandeld ergens in 2250
Ik weet niet wat de wachttijd is van de fiscale rechtbank van Brugge, maar meer dan twee jaar zal dit toch niet zijn.

Overigens worden steden regelmatig in het ongelijk gesteld in fiscale geschillen. Het getuigt van weinig respect t.a.v. de rechters om te stellen dat deze de overheid zouden bevoordeligen. Het volstaat de vonnissen en arresten te lezen om te zien dat dit niet het geval is.

sleper
Berichten: 391

#11 , 08 dec 2010 19:37

Al eens mee naar de lokale pers gestapt? Vlak voor verkiezingen? Dat kan wonderen doen...
veranderen van nationaliteit kan oplossing zijn

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 08 dec 2010 19:59

Ik ken dossiers die op dergelijke wijze opgelost zijn geraakt. Schepenen en burgemeesters zijn nu eenmaal vlugger om fouten uit de publiciteit te krijgen wanneer de verlenging van hun mandaat eraan komt.

Eerlijk? Daar ga ik me niet over uitlaten. Maar wegens mogelijk gezichtsverlies een fout weigeren recht te zetten lijkt me ook niet correct....

ééndagsvlieg
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 08 dec 2010 21:35

Ik ken dossiers die op dergelijke wijze opgelost zijn geraakt. Schepenen en burgemeesters zijn nu eenmaal vlugger om fouten uit de publiciteit te krijgen wanneer de verlenging van hun mandaat eraan komt.

Eerlijk? Daar ga ik me niet over uitlaten. Maar wegens mogelijk gezichtsverlies een fout weigeren recht te zetten lijkt me ook niet correct....
En wat in mijn geval? De gemeente staat alhier aan mijn kant maar ze kunnen de belastingdienst niet de opdracht geven de belasting te schrappen. Volgens wat ik me heb laten wijsmaken (want ben absoluut geen advocaat noch aspirant) is de belasting op leegstand vastgelegd per decreet en kan enkel de rechtbank daarover beslissen. Ben bang dat een procedure die me toch snel 2500€ zal kosten, enkel uitstel van executie zal blijken.

Allen, bedankt voor jullie medewerking.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 08 dec 2010 21:46

Het probleem is dat u, ongeacht de omstandigheden, wel niet tijdig hebt gereageerd en uw dossier in orde gebracht, u had eventueel uitstel van uw dossier kunnen bekomen als u uw problemen tijdig met bewijs had gemeld. Dat maakt het bijzonder moeilijk om nu verschoonbaarheid in te roepen. Het lijkt me het meest efficiënte om in een dergelijk geval te trachten verdere schade, beslag en dergelijke te vermijden door een afbetalingsregeling te bekomen en deze rigoureus te respecteren.

Ik weet dat dat niet is wat u wenst te horen maar verdere schade beperken in plaats ze te trachten ongedaan te maken lijkt me hier de boodschap.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#15 , 09 dec 2010 01:06

Het getuigt van weinig respect t.a.v. de rechters om te stellen dat deze de overheid zouden bevoordeligen. Het volstaat de vonnissen en arresten te lezen om te zien dat dit niet het geval is.
de advokaat van de tegenpartij zei iets als "ik snap niet hoe jullie dit konden verliezen"
zegt genoeg voor mij
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Andere”