Verjaring correctionele boetes na ambtelijke schrapping?

gompietoe
Topic Starter
Berichten: 4

Verjaring correctionele boetes na ambtelijke schrapping?

#1 , 28 nov 2010 03:25

Beste Forumleden ,

Had graag wat meer info gehad ivm met verjaringstermijnen van boetes .
Een 9 tal jaar geleden heb ik een hele zware boetes gehad , ivm zwart werk op de zaak en ook serieus wat verkeersboetes .
Ben nu al 7jaar ambtelijk geschrapt omdat ik de boetes zo hoog vond dat ik besloten had om ze niet te betalen en dus mijn domicilie had opgezegd .
Nu zou ik toch de zaken op orde willen brengen omdat dit ook niet echt een manier van leven is ...
Wat is de beste manier om te weten te komen hoeveel boetes ik nog heb , waar zou ik mij kunnen informeren?
wat zou de verjaringstermijn zijn van correctionele boetes?

Ik hoor en lees zo veel verschillende dingens dat het toch nog steeds onduidelijk is voor me

Alvast bedankt voor de komende reacties
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 28 nov 2010 18:45

Vermoedelijk hebt u ondertussen nog wat andere zaken die ook openstaan o.a. niet betalen belasting - inbreuken kieswet enz enz.
Best is via een advocaat te werken.
Langs uw kwartierinspecteur kan ook. Men zal dan nagaan wat er nog openstaat.
Wat gevangenisstraf zal dat qua uitvoering wel meevallen wat boetes en schadevergoeding betreft is het koffiedik kijken.
In principe zal men dat (nog) steeds kunnen opeisen.

gompietoe
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 nov 2010 19:50

Dus de kans dat een groot gedeelte van de boetes verjaard zijn is miniem?
Dacht dat de verjaringstermijnen tussen 3 en 10 jaar was , is het dan toch niet?

Dat er waarschijnlijk meerdere nieuwe betalingen zijn is duidelijk ..

Mvg

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 29 nov 2010 01:16

Asiel aanvragen?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 29 nov 2010 10:08

“Art.92.Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep. Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.Art.93.Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld. Art.95.De straffen van geldboete en van bijzondere verbeurdverklaring verjaren door verloop van de in de vorige artikelen vastgestelde termijnen, naargelang zij zijn uitgesproken wegens misdaden, wanbedrijven of overtredingen”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Het Ontvangkantoor der domeinen en penale boeten kan u meedelen wat u nog verschuldigd bent.
Ga daartoe naar : http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; > Bevoegdheden > AKRED > Invorderen van penale boeten
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gompietoe
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 30 nov 2010 00:41

Eerst en vooral bedankt voor de antwoorden .
Nu dat het al een 9 tal jaar geleden is zou het dan waarschijnlijk in het beste geval toch verjaard zijn .
Een verjaring moet je dat ergens aanvragen of gaat het automatisch?

Moet ik dan toch nog even voor de rechter zodat het definitief verjaard verklaard word?


Mvg

gompietoe
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 04 jan 2012 02:51

Beste Forumleden , wat betreft de verjaring van boeten en Btw schulden. Kan je dat zelf nagaan of moet je er een advocaat voor nemen ?
Verjaren de boeten vanzelf of moet je dat zelf regelen via een advocaat?
Zou ik gewoon langs de Btw kantoor kunnen gaan informeren hoeveel schuld er nog open staat , en bij de Penale boeten ?

Alvast bedankt voor de komende antwoorden.
Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 jan 2012 09:30

verjaring is automatisch, moet natuurlijk niet "geregeld" worden.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 04 jan 2012 09:57

Er zijn ondertussen toch wel dagvaardingen geweest en bijkomende kosten: deurwaarder/interest, ...

Terug naar “Andere”