Kan een RVT of OCMW spaargeld opeisen?

Shooter
Topic Starter
Berichten: 1

Kan een RVT of OCMW spaargeld opeisen?

#1 , 25 nov 2010 18:54

Beste forumlezers,
Zoals het onderwerp aangeeft, kan een RVT of het OCMW spaargelden opeisen?
Mijn schoonmoeder zal binnen een bepaalde tijd opgenomen worden in een RVT, na wat inlichtingen te hebben genomen bij een RVT en het OCMW hoorden wij steeds diezelfde vraag terugkeren "Zijn er spaargelden???" zijn die daar hebberig of zijn dit toegelaten praktijken?
Het spaargeld dat mijn schoonmoeder bezit is niet eens een maandloon, mag zij dan haar kleinkinderen op bvb nieuwjaar niet meer ontvangen met een klein presentje?? Heeft zij meer dan 50 jaar lang geen belastingen betaald? En nu zouden ze het drinkgeld ook nog willen.
Nog niet eens 5 jaar terug geraakte ze er maar niet financieël bovenop, tot wij (3 kinderen en 3 schoonkinderen) het heft in eigen handen hebben genomen en zo haar finacieële achterstand hebben weggewerkt. Eigenlijk zijn het 5 kinderen maar 2 hebben goed geprofiteerd (borgstelling voor wagens enz..) van moeder en zijn met de noorderzon vertrokken.
Met het pensioentje kan de rekening van de RVT al niet betaald worden, maar heeft zij nog recht op een nieuwe jurk als ze dat wil? Of een taartje van haar favoriete bakker als de kleinkinderen op bezoek komen, want dat is zowat het enige wat ze met het spaargeld nog extra kan veroorloven, mag dit dus allemaal niet meer als men in een RVT terecht komt?
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 nov 2010 19:01

Indien uw moeder het rusthuis niet kan betalen met haar pensioen dan wordt ze geacht in eerste instantie haar financiële reserves aan te spreken. Als die niet volstaan dan zal het tekort van de rusthuisrekening door de kinderen moeten worden bijgepast op grond van de onderhoudverplichting die kinderen hebben tov hun ouders. Indien de kinderen weigeren een en ander onder elkaar te regelen dan zal het OCMW het tekort bijpassen, maar terugvorderen van de kinderen volgens hun respectievelijke financiële draagkracht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 nov 2010 12:12

Bij een opname in een rusthuis wordt steeds nagegaan of betrokkene met eigen middelen de kosten van verblijf kan betalen. Indien dat niet kan - onvoldoende inkomsten , weinig spaarmiddelen - zal idd het OCMW van de gemeente tussenkomen en het verschil bijleggen. In dat geval wordt er ook een zakgeld voorzien van ong. 80 € per maand , om kleine aankopen te doen zoals een taart. De financiële toestand wordt nagegaan , van nu en vroeger. Voorbeeld : indien resident zich vrijwillig heeft verarmd door gelden of goederen weg te geven , zal het OCMW geen tussenkomst doen. Indien betrokkene nog bvb. het vruchtgebruik op een woning heeft , zal eerst de huur in rekening moeten gebracht worden. Pas daarna beslist het OCMW om bij teleggen . Ook wordt de onderhoudsplicht van de kinderen en schoonkinderen onderzocht. Die moeten , individueel bekenen , bijdragen volgens hun gezinssituatie en financiële draagkracht.
Voor meer uitleg -en barema- van onderhouddsplicht : lees dit eens
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#4 , 26 nov 2010 15:43

Beste forumlezers,
Zoals het onderwerp aangeeft, kan een RVT of het OCMW spaargelden opeisen?
Mijn schoonmoeder zal binnen een bepaalde tijd opgenomen worden in een RVT, na wat inlichtingen te hebben genomen bij een RVT en het OCMW hoorden wij steeds diezelfde vraag terugkeren "Zijn er spaargelden???" zijn die daar hebberig of zijn dit toegelaten praktijken?
Het spaargeld dat mijn schoonmoeder bezit is niet eens een maandloon, mag zij dan haar kleinkinderen op bvb nieuwjaar niet meer ontvangen met een klein presentje?? Heeft zij meer dan 50 jaar lang geen belastingen betaald? En nu zouden ze het drinkgeld ook nog willen.
Nog niet eens 5 jaar terug geraakte ze er maar niet financieël bovenop, tot wij (3 kinderen en 3 schoonkinderen) het heft in eigen handen hebben genomen en zo haar finacieële achterstand hebben weggewerkt. Eigenlijk zijn het 5 kinderen maar 2 hebben goed geprofiteerd (borgstelling voor wagens enz..) van moeder en zijn met de noorderzon vertrokken.
Met het pensioentje kan de rekening van de RVT al niet betaald worden, maar heeft zij nog recht op een nieuwe jurk als ze dat wil? Of een taartje van haar favoriete bakker als de kleinkinderen op bezoek komen, want dat is zowat het enige wat ze met het spaargeld nog extra kan veroorloven, mag dit dus allemaal niet meer als men in een RVT terecht komt?
Groeten.
Hallo ,

wordt nogal rap over bijleggen gesproken.
in eerste instantie is belangrijk na te gaan welke extra toelagen boven op pensioen betrokkene recht heeft.
dit wordt niet allemaal automatisch toegepast.
dus eerst eens bij ziekenfonds binnen wippen met belasting brief en kijken wat er mogelijk is eventueel.
het Ocmw zou dit in principe ook moeten weten.
maar als 2 partijen dienende , kiezen gewoonlijk de makkelijkste weg.
is opleg verhalen op kinderen liefst bedrag gedeeld door aantal.
ongeacht hun draag kracht.
is minst werk.
ook een van hun praktijken stel 3 kinderen in principe opleg door 3.
nu wanneer 1 kind geen draagkracht , zegt men opleg gedeeld door 2.
terwijl het moet zijn 1/3 ocmw 1/3 kind en 1/3 kind.
is iets anders als 1/2 1/2 voor de twee kinderen.
de braven betalen he.
verhaal wordt natuurlijk anders als nog eigendom , centjes in bezit van betrokkene.

succes

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 nov 2010 17:12

fendtje , ik moet u een beetje tegenspreken. Ik denk dat , bij een goed werkend OCMW , wel degelijk wordt nagegaan welke andere inkomsten een resident nog kan bekomen , naast zijn pensioen. Ik denk idd aan : eventueel huur , inkomensgarantie voor ouderen , tusenkomst gehandicapten , zorgverzekering. Het telt allemaal mee. En als dat nog niet voldoende is om de rusthuiskosten te betalen , garandeert het OCMW om het verschil bij te betalen aan het rusthuis. Daarna gaat het OCMW , voor elk kind ( en/of schoonkind) de persoonlijke situatie na wat betreft de onderhoudsplicht. Eerst wordt het kindsdeel bepaald : de (maandelijkse) opleg , gedeeld door aantal kinderen. Dan wordt nagezien welke van de kinderen , volgens de barema's, maximaal iets moet betalen. En een onderhoudsplichtig kind betaalt het laagste bedrag : ofwel kindsdeel , ofwel barema.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#6 , 26 nov 2010 21:47

fendtje , ik moet u een beetje tegenspreken. Ik denk dat , bij een goed werkend OCMW , wel degelijk wordt nagegaan welke andere inkomsten een resident nog kan bekomen , naast zijn pensioen. Ik denk idd aan : eventueel huur , inkomensgarantie voor ouderen , tusenkomst gehandicapten , zorgverzekering. Het telt allemaal mee. En als dat nog niet voldoende is om de rusthuiskosten te betalen , garandeert het OCMW om het verschil bij te betalen aan het rusthuis. Daarna gaat het OCMW , voor elk kind ( en/of schoonkind) de persoonlijke situatie na wat betreft de onderhoudsplicht. Eerst wordt het kindsdeel bepaald : de (maandelijkse) opleg , gedeeld door aantal kinderen. Dan wordt nagezien welke van de kinderen , volgens de barema's, maximaal iets moet betalen. En een onderhoudsplichtig kind betaalt het laagste bedrag : ofwel kindsdeel , ofwel barema.

hoe het zou moeten zeer zeker.
zou echter niet willen betalen waar het niet zo is.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 27 nov 2010 09:44

Is dat concreet of zijn dat weer indianen verhalen??
Zo ken ik er ook een aantal maar spijtig genoeg voor de indiaan allemaal te ontzenuwen met keiharde bewijzen

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 27 nov 2010 11:59

hoe het zou moeten zeer zeker.
zou echter niet willen betalen waar het niet zo is.

Als het op deze manier niet aangepakt wordt , moet je wat harder op tafel slaan bbij het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”