Betaling aan gerechtsdeurwaarder.

Marco Polo
Topic Starter
Berichten: 20

Betaling aan gerechtsdeurwaarder.

#1 , 29 sep 2010 08:36

Mevr.XXXX heeft zware schulden en heeft nu een overeenkomst gemaakt met de gerechtsdeurwaarder.
Mevr.XXXX heeft me gevraagd haar maandelijkse betaling van 25€ te storten aan de gerechtsdeurwaarder op het einde van de maand.
Mevr.XXXX heeft geen post- of bankrekening.
Dit zal enkel gebeuren nà het ontvangen van de som.
Ik ben enkel een kennis en verder niet verantwoordelijk.
Niet samenwonend en géén relatie of iets in die aard.
Ik help haar een beetje omdat ze terug in het ziekenhuis ligt en ook om haar betalingen op tijd en stond te betalen nà ontvangst van het geld.
Ik betaal tevens haar huishuur na ontvangst van het geld.
Dit is steeds rond de 24ste van de maand bij het ontvangen van haar invaliditeitsuitkering.
Alle betalingen worden bijgehouden bij mij op de pc en tevens de storting uitgeprint die ik overhandig aan Mevr.XXXX.
Zo is zij een beetje gerust dat er niks verkeerd loopt.

Maar in het verleden heb ik een klein probleem gehad met een dergelijk geval.
Ik betaalde de afkortingen van een invalide dame aan het OCMW Nieuwpoort.
Dit eveneens nà het ontvangen van de som.
Maar die dame weigerde plots te betalen aan mij en dus stopte ik de stortingen.
Na enkele dagen kreeg ik telefoon van het OCMW met de vraag waar de storting bleef.
Heb de situatie uitgelegd, doch ik kreeg voor antwoord dat ze mij verantwoordelijk konden stellen.
Maar ze begrepen ook mijn situatie en heb daarna niks meer gehoord.

Nu is natuurlijk mijn vraag:
Kan ik verantwoordelijk gesteld worden indien Mevr.XXXX haar betalingen staakt aan mij of overlijd?
Zo ja, zal Mevr.XXX een andere manier moeten zoeken.
Betaling aan het loket van de post en of bank is niet meer gratis, vermoed ik.
En Mevr.XXXX kan iedere eurocent heel goed gebruiken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 sep 2010 18:07

Dat u die mevrouw haar betalingen in het oog houdt of controleert , is een schone daad. Maar eigenlijk doe je dat idd best niet op uw naam. De begunstigde van de betalingen kent dan ook u en uw gegevens , wat te mijden is. U doet nu eigenlijk aan een soort budgetbegeleiding , zonder dat u daar de erkenning voor heeft zoals een OCMW of een sociaal centrum. U opent beter een simpele rekening op die persoon der naam , met volmacht voor U. Zo kan u nog alles volgen en betalen. Er zijn banken waar een rekening kan geopend worden met een soort minimum service , die praktisch niks kost.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 okt 2010 11:01

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...Art.1985.Lastgeving kan verleend worden of bij een openbare akte, of bij een onderhands geschrift, zelfs bij een brief. Zij kan ook mondeling verleend worden; maar het bewijs ervan door getuigen wordt alleen toegelaten overeenkomstig de titel Contracten of verbintenissen uit overeenkomst in het algemeen. De aanneming van de lastgeving kan ook stilzwijgend geschieden, en blijken uit de uitvoering ervan door de lasthebber.Art.1998.De lastgever is gehouden de verbintenissen na te komen, die de lasthebber overeenkomstig de hem verleende macht heeft aangegaan. Hij is niet gehouden tot hetgeen daarbuiten mocht zijn gedaan, dan voor zover hij zulks uitdrukkelijk of stilzwijgend bekrachtigd heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden indien Mevr.XXXX haar betalingen staakt aan u of overlijdt,tenzij u buiten de verleende volmacht in eigen naam verbintenissen hebt aangegaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 12 nov 2010 16:53

Ik dacht dat u steeds op de post o ja nu heet dat bPost kan betalen naar een rekening ...

jefke007
Berichten: 1815

#5 , 12 nov 2010 18:45

Ik dacht dat u steeds op de post o ja nu heet dat bPost kan betalen naar een rekening ...

JA, maar dat is alles behalve gratis bv 1,5 euro voor een betaling van 500 euro.

Terug naar “Andere”