wijziging domicilie (co-ouderschap) -> effect belastingen

DJ
Topic Starter

wijziging domicilie (co-ouderschap) -> effect belastingen

#1 , 17 aug 2010 23:16

Goedenavond,
Momenteel is het zo dat mijn ex en ik volledig co-ouderschap over de kinderen hebben, dus ook bilocatie (sinds dit jaar).

Aangezien ik dit jaar samen met mijn huidige vriendin nog een kindje heb gekregen, waren we van het gedacht om het domicilie van onze kinderen te veranderen naar mij. Dan zou mijn huidige vriendin kindergeld trekken voor een kind in 3e rang (ipv in 1e) en we zouden deze meerwaarde delen.

Nu vroegen wij ons af wat deze wijziging van domicilie met zich zou meebrengen belastinggewijs.

Het is zo dat zij nu 2 kinderen op haar loonfiche heeft en volgend jaar zou voor de 1e keer de kinderen fiscaal verdeeld worden.
Als nu morgen het domicilie van de kinderen wijzigt, wat gaan de belastingen dan doen? Blijft dit dan eigenlijk hetzelfde doordat ik dan aanduidt dat ik 2 kinderen fiscaal moet delen en zal zij enkel minder terugtrekken als zij de kinderen niet op haar loonfiche laat wijzigen;

Of wat kan deze verandering eigenlijk allemaal met zich meebrengen (wat misschien niet de bedoeling is).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 aug 2010 09:06

De wijziging van de hoofdverblijfplaats is vreemd aan de wil van de persoon. De plaats wordt vastgesteld door feitelijke elementen die de persoon zelf in het leven heeft geroepen en waaraan de wetgever het gevolg koppelt dat dat uw hoofdverblijfplaats wordt.

DJ
Topic Starter

#3 , 09 sep 2010 00:56

Ok en als de wetgever het gevolg koppelt aan de feitelijke elementen die wij in het leven roepen...

Wat zijn dan de gevolgen?

Reclame

Terug naar “Andere”