Terugbetalen van geleend geld

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Terugbetalen van geleend geld

#1 , 21 jun 2010 12:34

Een vriend heeft meerdere malen kleine bedragen geld van mijn zus geleend. Via overschrijving, cash, voorschieten van spullen met mijn zus haar eigen bankkaart enzovoort ...

Zij hebben altijd alles bijgehouden en opgeteld en zitten nu aan een totaalbedrag van enkele 1000 euro's.

Nu hij er terug beter voor zit, wil hij dit bedrag in stukken (360 euro per maand) aan mijn zus terugbetalen.

Ik neem aan, dat dit voor mijn zus belastbaar is wanneer het via overschrijvingen gebeurt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 21 jun 2010 13:35

Waarom zou dit belastbaar zijn? Het gaat hier toch om een persoonlijk lening, geen belastbaar inkomen, ...
En zo lang haar spaarboekje onder de belastbare grens van roerende voorheffing bljft, is alle oké.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 21 jun 2010 13:38

Waarom zou dit belastbaar zijn? Het gaat hier toch om een persoonlijk lening, geen belastbaar inkomen, ...
En zo lang haar spaarboekje onder de belastbare grens van roerende voorheffing bljft, is alle oké.
En moet ze dan niet kunnen aantonen dat dit geen inkomen is, geen zwart geld bijvoorbeeld ? Moet ze dan een soort contract maken met hem ? Of kan dat allemaal zomaar ? Hij zet in de mededeling : Deel van terugbetaling

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 jun 2010 23:24

Waarom zou dit belastbaar zijn? Het gaat hier toch om een persoonlijk lening, geen belastbaar inkomen, ...
En zo lang haar spaarboekje onder de belastbare grens van roerende voorheffing bljft, is alle oké.
En moet ze dan niet kunnen aantonen dat dit geen inkomen is, geen zwart geld bijvoorbeeld ? Moet ze dan een soort contract maken met hem ? Of kan dat allemaal zomaar ? Hij zet in de mededeling : Deel van terugbetaling
En wie zou haar die vraag stellen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 22 jun 2010 05:14

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het ocmw, want ze heeft een leefloon dacht ik.
Waarom zou dit belastbaar zijn? Het gaat hier toch om een persoonlijk lening, geen belastbaar inkomen, ...
En zo lang haar spaarboekje onder de belastbare grens van roerende voorheffing bljft, is alle oké.
En moet ze dan niet kunnen aantonen dat dit geen inkomen is, geen zwart geld bijvoorbeeld ? Moet ze dan een soort contract maken met hem ? Of kan dat allemaal zomaar ? Hij zet in de mededeling : Deel van terugbetaling
En wie zou haar die vraag stellen?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#6 , 22 jun 2010 07:20

Het OCMW heeft toch geen zicht op haar transacties? :?
Dat is 'spijkers zoeken op laag water'. :roll:

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 22 jun 2010 07:30

Dan ga ik ervan uit dat het volledig in orde en niet belastbaar is, bedankt voor de antwoorden !
Het OCMW heeft toch geen zicht op haar transacties? :?
Dat is 'spijkers zoeken op laag water'. :roll:

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 22 jun 2010 10:40

Je moet je niet onnodig ongerust maken. Het is ook zo!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#9 , 12 jul 2010 08:12

Een bijkomende vraag, over dit onderwerp, die we ons stellen... ze hebben een contract onderling opgesteld. Is dat eigenlijk waardevol ? Zouden ze naar een notaris bijv. gaan om zeker te zijn dat ze haar geld terug krijgt ? Of kan ze dat onderling contract gebruiken ? Staat in :

Opgemaakt te ------------ datum

Ik, ondergetekende, naam(geb.) , wonende te --------, verklaar bij deze dat ik van, naam(geb.), wonende -------, geld heb geleend en ontvangen. Deze som bedraagt ------- euro.

Ik verklaar, dat ik deze som zal terugbetalen, binnen een termijn van 2 jaar vanaf de eerste storting doormiddel van stortingen op haar bankrekening, zijnde -------, van minstens -------- euro per maand, gedurende 24 maanden.

Bij deze betalingen zet ik bij mededeling duidelijk volgende tekst : “Deel van terugbetaling”. Wanneer ik deze mededeling niet vermeld, verklaar ik dat deze stortingen niet horen bij de terugbetaling van deze som.

Ik verklaar ook, dat ik ervan op de hoogte ben, dat -------- gerechtelijke stappen kan ondernemen om deze som terug te eisen en zal dan ook de gerechtskosten, advocaatkosten en kosten van aangetekende brieven van mezelf en -------- op mij nemen.


En dan handtekeningen van beide partijen en een getuige. Zo ziet het er momenteel uit. Kan zij dit zo gebruiken op een rechtbank als hij niet meer betaalt ?

Terug naar “Andere”