Tijdelijke afwezigheid buitenland zonder eigendom in België

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke afwezigheid buitenland zonder eigendom in België

#1 , 19 sep 2023 12:27

Dit wordt moeilijker dan ik had verwacht.
Wij verkopen onze eigendom en gaan initieel tijdelijk, 1 jaar met een eventuele verlenging, in het buitenland rondreizen tot we een woonst hebben gevonden. We hebben dus tijdelijk een (referentie)adres nodig. Zonder eigendom in België is dat niet vanzelfsprekend.

Een optie is dit bij mijn ouders te zetten maar blijkbaar kan dat nadelige gevolgen hebben inzake pensioen, gemeentebelasting enz. Echt duidelijk is het na contact met 3 diensten nog steeds niet.

Welke nadelen kan dat voor hen hebben? Ons adres zal er staan maar we wonen er absoluut niet.
Wat zijn de alternatieven? Ik heb altijd gedacht dat in dit geval een administratief adres op de gemeente oid zou volstaan maar blijkt niet zo te zijn.

Voor de volledigheid, wij zijn beiden gepensioneerde ambtenaren.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2023 12:54

Eigenlijk had ik het nog veel korter kunnen maken
Waar staat het adres van mensen die hun eigendom verkopen en een tijd gaan(wereld)reizen?

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 sep 2023 14:53

Eigenlijk had ik het nog veel korter kunnen maken
Waar staat het adres van mensen die hun eigendom verkopen en een tijd gaan(wereld)reizen?
Zonder actie blijft het staan waar het stond.
Niets gebeurt automatisch.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2023 15:04

Ik weet echt niet wat ik uit uw antwoord moet opmaken.
Natuurlijk gebeurt er niets automatisch. Ik vraag net advies zodat ik weet wat ik moet ondernemen om in orde te zijn zonder iemand financieel te benadelen als ik mijn domicilie op hun adres zet.

LeenW
Berichten: 12864

#5 , 19 sep 2023 15:09

Referentieadres is correct. Dit is - in tegenstelling tot uw domicilie daar te zetten - niet nadelig voor uw ouders.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2023 16:00

Bedankt en dat klopt ook maar wij lijken niet te vallen onder de voorwaarden om een referentieadres te mogen aanvragen.




Referentieadres bij een natuurlijke persoon

Personen die in een mobiele woning verblijven of om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats in België hebben, kunnen zich inschrijven op een referentieadres:

woonwagenbewoners (mobiele woning)
militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin
diplomatiek en consulair personeel en hun gezin
de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin
u bent voor minder dan een jaar afwezig voor zakenreizen
u hebt geen eigen woning door een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen
de beschermde getuigen.
Het referentieadres mag niet uw verblijfplaats (domicilie) zijn. U mag er niet permanent overnachten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2023 23:37

Een domiciliëring bij uw ouders heeft geen invloed op hun rustpensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2023 08:38

Ik heb ondertussen contact gehad met de pensioendienst en dat klopt. Alleen bij bijvoorbeeld sociale uitkeringen ed kan het financiële gevolgen hebben voor hen.
Ik heb ook andere diensten gecontacteerd zoals de gemeente en de Vlaamse Overheid. Het advies wat ik heb meegekregen is onze domicilie bij hen te zetten en dan eventueel een tijdelijke afwezigheid te melden.

LeenW
Berichten: 12864

#9 , 21 sep 2023 09:01

Domicilie zetten zonder dat u daar effectief woont kan niet. De wijkagent kan dit ook niet goedkeuren.

Referentieadres kan blijkbaar ook niet, dan blijft er niet veel meer over.

Carcer
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 sep 2023 14:38

"Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat u niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval wordt u afgevoerd uit het bevolkingsregister."

https://www.vlaanderen.be/melding-van-t ... fwezigheid

Ik zou zeggen zet uw domicilie bij uw ouders ga op vakantie en kom na 50 weken terug.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 sep 2023 23:17

https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/u ... 170502.pdf
Er is geen enkele reden waarom je je domicilie niet bij je ouders zou nemen voor je vertrekt en tijdelijk afwezig blijft en de regels hierover volgt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”