Terugstorting studietoelage 2013-2014

MaudL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugstorting studietoelage 2013-2014

#1 , 18 apr 2023 08:11

16/4 heb ik een brief ontvangen van de Vlaamse overheid met de vermelding dat ik een openstaande schuld heb en dat ik 28 dagen te laat ben met het betalen hiervan. Het gaat over een terugstorting van studietoelagen 2013-2014.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een officieel bericht krijg van een terugstorting van studietoelagen. Enige tijd geladen had ik een niet officieel bericht (lees, een bruine enveloppe, met handgeschreven adres en een kopie van een brief). gekregen met een afbetalingsplan. Ik heb op dat moment contact opgenomen met 1700 met de vraag of dit officieel is of niet. Ze hebben hier niets van teruggevonden en uit mijn beschrijving van de brief, hadden ze het vermoeden dat het een scam was. Ik heb dit dus losgelaten.
Gisteren heb ik terug contact opgenomen met 1700 en hebben ze me gezegd dat er inderdaad een afbetalingsschema is op mijn naam. Hoewel ik helemaal niet op de hoogte was dat hier iets van opgestart was, ook niet dat er problemen waren met de studietoelage van dat jaar.
Op dat moment woonde ik nog bij mijn moeder, die de studietoelage heeft ontvangen. Ik heb ook dit nagevraagd, maar volgens de overheid zou het geld bij de student terecht moeten komen. Blijkbaar waren er foute bedragen doorgegeven door mijn moeder, waardoor er uiteindelijk toch geen recht was op een studietoelage.

Ik weet niet goed wat te doen op dit moment, en heb dus een paar vragen
1. ik heb tot nu toe geen officiële communicatie ontvangen van de overheid hierover, dat lijkt me helemaal niet correct? Hoe kan het dat er een afbetalingsplan is opgemaakt op mijn naam, als ik hier niets van weet?
2. Het geld van de studietoelage is aangevraagd door mijn moeder en ook ontvangen door mijn moeder. Hoe komt het dat ik dit moet terug betalen? Wat doe ik hier best mee?

bedankt alvast!

iota
Berichten: 830

#2 , 18 apr 2023 08:34

Als je te weinig studietoelage hebt ontvangen, heb je 5 jaar de tijd om dit bedrag op te vorderen. Daarna is het verjaard. Ik zou denken dat het dan omgekeerd ook geldt.

iota
Berichten: 830

#3 , 18 apr 2023 08:37

Even nagekeken op 'mijn burgerproifiel'. Daarin staat ivm met studietoelagen:

Tot wanneer herzien we dossiers?
Dat kan voor het lopende academiejaar en de vier school- en academiejaren die daaraan voorafgaan.


Stuur dus maar een brief dat deze vordering verjaard is.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 18 apr 2023 08:51

Best aangetekend.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 25 apr 2023 22:51

En zonder meer vermelding dan dossiernr en naam.

Terug naar “Andere”