phishing??

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

phishing??

#1 , 05 feb 2023 12:48

gisteren kreeg ik onderstaande mail van noreply@vlaanderen.be
er staat geschreven : " uw toeslag is beschikbar" en niet "beschikbaar"

zou dit phishingmail kunnen zijn?

Uw toeslag is beschikbar
noreply@vlaanderen.be
Nieuw bericht in uw beveiligde elektronische brievenbus
Beste,
U heeft een nieuw bericht ontvangen in uw eBox.
U kan dit bericht inkijken tot 19 december 2023.
Bekijk dit bericht via My eBox :
Ga naar My eBox
Indien bovenstaande knop niet werkt, kunt u deze link kopiëren en plakken in uw browser.
Het eBox team
U kunt uw e-mailadres, uw meldingvoorkeuren of uw communicatietaal aanpassen via "Mijn profiel" in My eBox.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze e-mail of over het gebruik van My eBox? Voor antwoorden kunt u terecht op FAQ | eBox (myebox.be) of kunt u ons contacteren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2023 13:01

Beter rechtstreeks inloggen op uw eBox: https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/ dan weet je meteen of je een nieuw bericht gekregen hebt of niet.

Er doen inderdaad veel phishingmails de ronde. Indien het een phishingmail zou zijn, dan stuur je die beter meteen door naar (mail) verdacht@safeonweb.be.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#3 , 05 feb 2023 15:08

Inderdaad. Altijd zelf naar betrokken site surfen en nooit klikken op een link in een mail. Tax on web/mijn burgerprofiel/my pension/my Health, je bank, itsme ez. Als je rechtsreeks surft en er is iets gepost dan zal je het daar wel zien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2023 16:20

Is phissing. Heb al minstens 10 bijna identiek dezelfde mail ontvangen. Ik stuur die altijd door naar "verdacht@safonweb.be" en wis ze dan.
De eerste keer klikte ik op de link en kreeg onmiddellijk de melding dat het een fake bericht was.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

#5 , 05 feb 2023 16:31

"""Beter rechtstreeks inloggen op uw eBox: https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/ dan weet je meteen of je een nieuw bericht gekregen hebt of niet."""

ik ben rechtstreeks naar de site gegaan en buiten mijn aanslagbiljet en enkele PV's van verkeersovertredingen ( (van vorig jaar) GEEN bericht ontvangen.

is dus duidelijk phishingmail vanwege noreply@vlaanderen.be

bedankt voor de info!!!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2023 22:05

Vuistregel die bijna altijd werkt: een mail met vrijblijvende aanspreking is altijd een ongewenste mail. De overheid, banken, ... zullen je altijd aanspreken met je naam.

Terug naar “Andere”