leasing auto

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

leasing auto

#1 , 06 jan 2023 12:13

Beste

ik werk 13 uur per week via interim, waar de persoon een BVBA heeft.
tot voor kort gebruikte ik de auto van mijn man, en kreeg ik hier voor kilometer vergoeding.
mijn eigen auto is kapot, en had wel een auto nodig om de kinderen van school op te halen.
de mensen hebben voor gesteld om een auto voor 4 jaar te leasen voor mij.
maar zonder tankkaart.
de tank betaal ik dus zelf, ik doe per maand een 1500 kilometers.
de auto is een plug in hybride, buiten zelf de tank te betalen heb ik geen andere kosten.
ik verdien netto alleen loon een 600€ per maand, maar werk niet elke dag, en juli en augustus ook niet.
om dat dit niet via de interim geregeld, zou deze ok geen vaa zijn, en zou ik heel misschien via belastingen mijn naft kunnen inbrengen. de auto mag ik ook privé gebruiken.
vraag 1
klopt dit? kan ik benzine kosten aftrekken?
vraag 2
hoe moet ik bewijzen dat ik zoveel kilometers doe.

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 06 jan 2023 20:03

Beste

U kan als loontrekkende uw werkelijke beroepskosten bewijzen. Maar je moet weten dat elke loontrekkende sowieso een aftrek van forfaitaire beroepskosten geniet. Zoek dat even op en bekijk op je eigen aanslagbiljet hoeveel je forfaitaire aftrek bedraagt. Kans is zeer klein dat je enkel met de brandstofkosten boven dat forfait uit komt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2023 08:21

Beste

op de nieuwe belasting brief, inkomsten 2021
had ik een forfait van 4900€
als ik het goed begrijp moet, ik nu het aantal gereden kilometers eens gaan vergelijken, dus X kilometers X 0,15 cent? klopt dit ?

bedankt alvast

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 jan 2023 08:53

Woon-werk verkeer zijn privé-kilometers
Je mag de auto ook privé gebruiken
Dus zal er VAA te betalen zijn want het is een voordeel in natura

Kilometers bewijzen heeft enkel nut als je daardoor - en eventueel in combinatie met andere beroepskosten- boven het wettelijke forfait uitkomt


Ik vermoed aan je warrige uitleg dat het interimkantoor die wagen niet least, maar "de mensen" waar je werkt , op hun naam, en die auto aan jou te leen geven ...

Het zal al lastig worden een plug-in hybride te leasen voor 600€
Dus hier klopt financieel en fiscaal iets niet ...

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2023 13:03

De auto is aangegaan via hun BVBA in december 2022, en is voor de BVBA dus fiscaal aftrekbaar.
alles wordt betaald, door hun. alleen worden mijn kilometers niet meer vergoed. ik laat een 400€ per maand vallen. maar ik werk ook niet alle dagen en heb ook verlof op schooldagen.
vermits deze auto niet via het het interim kantoor gaat, zou er blijkbaar geen voordeel van alle aard voor mij.
en zou ik mijn kilometers moeten bewijzen.
ik mag deze auto ook privé gebruiken, maar ben dit niet van plan, daar wij zelf ook een auto hebben. alleen kan ik deze niet gebruiken voor mijn werk. en mijn auto is kapot.
en doe dit werk graag, is een bijverdienste bij mijn pensioen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 jan 2023 15:27

Dit noemt fiscale fraude ...

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2023 17:55

Beste, waarom is dit fiscale fraude?
graag meer uitleg aub.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2023 07:30

Als je die wagen ook privé mag gebruiken (daarbij hoort ook woon-werkverkeer) is dit een voordeel in natura. Dat wil zeggen dat u hierop belastingen moet betalen in de vorm van VAA (voordeel van alle aard).

Hun uitleg dat dit niet hoeft aangezien het interimkantoor uw werkgever is en zij leasen, klopt niet. Wat ze bedoelen is dat het daardoor moeilijk controleerbaar is, niet dat het mag.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2023 08:05

Ok, bedankt voor deze info.
wist dit totaal niet.

jef007
Berichten: 1681

#10 , 08 jan 2023 12:08

als ik u was, zou ik hier niet teveel ruchtbaarheid aan geven!!
want klopt fiscaal aan geeen kanten

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 jan 2023 13:07

Maar TS is toch geen werknemer van die bvba? Of wel?
Ik begrijp deze zin niet goed:
"ik werk 13 uur per week via interim, waar de persoon een BVBA heeft"
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 08 jan 2023 13:15

Maar TS is toch geen werknemer van die bvba? Of wel?
Ik begrijp deze zin niet goed:
"ik werk 13 uur per week via interim, waar de persoon een BVBA heeft"
Vraagsteller werkt via interim voor iemand die een BV(BA) heeft ... zo te lezen als kinderoppas, persoonlijk, niet voor de BVBA
Die BV least de auto en leent die uit aan de Vraagsteller
Auto dient dus niet voor de BV, maar wordt wel als onkost ingebracht

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jan 2023 22:28

Beste Inazuma

en toch begrijp ik uw verwijt fiscaal fraude niet.
deze heb ik gevonden, op de site van de belastingen.
de auto wordt aan mij geleend, om mijn verplaatsingen te maken.om de kinderen op te halen.
en zo te zien mag dit van de belastingen. zie nummer 3
dus ik kom terug op mijn vraag, hoe kan ik mijn kilometers inbrengen?

De verplaatsingen
Het forfait van 0,15 euro per km is uitsluitend van toepassing op de verplaatsingen die u aflegt tussen uw woonplaats en uw vaste plaats van tewerkstelling, d.w.z. de plaats waar u uw beroepswerkzaamheid uitoefent, organiseert, leidt of bestuurt. Het kan hier gaan om een kantoor, een fabriek, een werkplaats, een winkel, een praktijk ...

3. Eigendom
De auto, de auto voor dubbel gebruik of de minibus moet als uw eigendom kunnen worden beschouwd. Dat is het geval wanneer het:
o uw eigendom is
o op uw naam is ingeschreven bij de DIV
o eigendom is van uw huwelijkspartner, uw wettelijk samenwonende partner, uw vader of moeder en op zijn of haar naam is ingeschreven bij de DIV
o door u duurzaam geleased of gehuurd wordt
o eigendom is van uw werkgever of van uw vennootschap

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 11 jan 2023 07:05

o eigendom is van uw werkgever of van uw vennootschap
Dat is het net... Jouw werkgever is het uitzendkantoor maar de wagen wordt 'ter beschikking gesteld' door de klant van het uitzendkantoor. Je bent zelf ook geen eigenaar.
Je betaalt geen VAA op het privé gebruik van de wagen.
Frauduleuze constructie.

Greetz,

P.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 11 jan 2023 09:03

En de eigenaar / BV(ba) brengt de auto in als beroepsonkost, terwijl die feitelijk voor jou (niet werknemer) ter beschikking staat en duidelijk niet dient voor de werking van en verwerving van inkomsten door de BV ...

Onkosten die een bedrijf maakt, moeten ten dienste van dat bedrijf staan, om ze te mogen inbrengen ...

Terug naar “Andere”