uitschrijven uit belgie > implicaties?

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

uitschrijven uit belgie > implicaties?

#1 , 13 dec 2022 10:03

wat gebeurt er als je je laat uitschrijven uit het belgisch bevolkingsregister? (met behoud van nationaliteit)

1/ wat met je bestaande rekeningen bij belgische banken? blijf je die gewoon behouden?
2/ ziekteverzekering verlies je uiteraard veronderstel ik lijkt me een no-brainer
3/ wat met belgisch rijbewijs (en internationaal rijbewijs) blijft dat nog geldig? kan je dat nog verlengen wanneer vervaldatum bereikt is?
4/ nog andere zaken waar ik niet direct kan aan denken?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 dec 2022 16:55

wat gebeurt er als je je laat uitschrijven uit het belgisch bevolkingsregister? (met behoud van nationaliteit)
En het is de bedoeling je elders in te schrijven :?:
(bij inschrijving elders informeer je best wat er met al je officiële papieren moet gebeuren)

Want indien je dat niet doet, kom je gegarandeerd in de problemen met papieren ...
1/ wat met je bestaande rekeningen bij belgische banken? blijf je die gewoon behouden?
Die blijven normaal gewoon behouden.
Je kan als "buitenlander" hier een rekening hebben.
Maar de bank wil wel je recente domicilie kennen ...

2/ ziekteverzekering verlies je uiteraard veronderstel ik lijkt me een no-brainer
Je valt daarna onder de ziekteverzekering van het land waar je naartoe trekt
3/ wat met belgisch rijbewijs (en internationaal rijbewijs) blijft dat nog geldig? kan je dat nog verlengen wanneer vervaldatum bereikt is?
Neen
Daarvoor moet je in België wonen ...

Je gaat in het land waar je naartoe trekt, een rijbewijs moeten aanvragen
(binnen de EU: doorgaans als het jouwe vervalt)
4/ nog andere zaken waar ik niet direct kan aan denken?
Identiteitskaart , zal van het nieuwe land komen na inschrijving daar


Paspoort

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 13 dec 2022 23:15

Beste

Ik kan je enkel aanraden even via Google te zoeken met de term ‘verhuizen naar’. Meestal zijn er wel sites van expats die naar jouw nieuwe land verhuisden en waar je praktische info kan vinden.
Want om bij banken te blijven (waar ik wel iets van ken) : als je naar Irak, Iran, De Krim of soortgelijke landen verhuist wordt je bankrelatie onherroepelijk afgesloten. De bank zal ook altijd haar wettelijke plichten moeten kunnen uitvoeren. Geldtransacties uit het buitenland waar geen controlemogelijkheid is op de economische waarachtigheid zal ook tot opzegging aanleiding geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”