doodlopende straat loopt over onze grond

Steve005
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

doodlopende straat loopt over onze grond

#1 , 10 feb 2022 12:01

Hallo,

Wij hebben een tiental jaar terug een stuk bouwgrond gekocht, waarop we gebouwd hebben.
Onlangs heb ik gemerkt via kaarten van geopunt, dat er langs de achterkant van onze grond een doodlopende straat te ver is doorgetrokken.
Deze is voor een stuk op onze grond gelegen. Dit is ook duidelijk te zien op kaarten via geopunt.

Dit is ook zichtbaar op de straat, de laatste 4-5 meter is gemaakt in klinkers, de rest van de straat is in asfalt. Ik veronderstel dat de straat op latere tijdstip wat is verlengd. Dit gaat over ongeveer 17-20m².
Dit alles is al geruime tijd in deze situatie, voordat we onze grond kochten.


Kan er daar iets aan gedaan worden?
Terugeisen wordt moeilijk veronderstel ik, aangezien dit stukje straat nodig is als toegang van een garage van een ander huis.
Onze kadastrale belasting wordt ook berekend op volledige grond oppervlakte, terwijl er ongeveer 17-20m² in de praktijk niet van ons is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 feb 2022 14:43

U kunt de gemeente schriftelijk op de hoogte stellen hiervan.

Uiteindelijk is de kans groot dat u naar de rechtbank zult moeten en een aanpalingsprocedure opstarten (wat een pak geld zal kosten, u dient immers alles zelf te betalen in eerste instantie).

Issued
Berichten: 1227

#3 , 10 feb 2022 17:07

Er zijn een aantal straten waarvan ik weet dat ze geheel op privé grond liggen en toch openbare weg zijn. Je kan het kadaster raadplegen over de grenzen van de straat enz

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 feb 2022 17:51

Als het inderdaad de gemeente is die dat laatste stukje ook gelegd heeft, is er kans (afhankelijk van hoe lang dit reeds zo is) dat ze verkrijgende verjaring inroepen zodra je naar de rechter stapt ...

20 m2 verschil met kadasterplan, daar maalt niemand in die administratie om ...

Terug naar “Andere”