Huurovereenkomst opgezegd (zonder reden)

ViktorV.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst opgezegd (zonder reden)

#1 , 02 feb 2022 09:53

Beste,

Ik heb er al over opgezocht maar vond wat contradicties online dus stel ik ze ook even hier.
Casus als volgt:

Mijn tante verkoopt haar huis en gaat dichter bij haar dochter wonen. Hiervoor huurt ze een huis van een ex-collega van haar dochter, achter haar hoek.

De vrouw (huisbazin) wou het huis verkopen wegens persoonlijke redenen, maar dit mocht wettelijk niet (zomer van 2019) omdat ze nog geen 5 jaar het huis op haar naam had staan.

Mijn tante ondertekent een contract, meteen voor 3 jaar.

Nu wenst de verhuurder het huurcontract niet te verlengen. De volgende vragen heb ik hierbij:


Mag de verhuurder het huurcontract zomaar beëindigen?
Ik hoor en lees veel over: "tenzij de verhuurder of familie van er zelf in zou wonen, voor ernstige renovatiewerken, ...."

De verhuurder heeft laten weten dat ze nog niet weet of ze het gaat verkopen of niet. Ze heeft geen motief gegeven voor de reden van de beëindiging.

En dus:

Mag de verhuurder het na de beëindiging dit verder verhuren aan iemand anders?


Sidenote: Mijn tante is een ideale huurder, betaalt elke maand op tijd, zaagt en klaagt niet over dingen, wil gewoon hier rustig met haar hond haar oudere dagen tegemoet...


Alvast bedankt voor uw tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 02 feb 2022 14:30

Artikel 21. (01/01/2019- ...)

Korte duur

§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.

De huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging heeft gedaan.


Bovenstaande komt uit de codex Wonen Vlaanderen ( DE wetgeving ter zake )
Kortlopende contracten kunnen opgezegd worden , zonder opgave van reden of motivatie .
De verplichte motivatie om er zelf in te gaan wonen , of renovatie aan te gaan , geldt alleen voor langlopende contracten ( 9 jaar ) .

En de verhuurder mag verder verhuren aan iemand anders .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 03 feb 2022 08:28

En de verhuurder mag verder verhuren aan iemand anders .
En dat helemaal zonder dat de verhuurder een vergoeding moet betalen wegens vervroegde be-eindiging.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2022 03:02

Mijn tante ondertekent een contract, meteen voor 3 jaar.

Nu wenst de verhuurder het huurcontract niet te verlengen. De volgende vragen heb ik hierbij:

Mag de verhuurder het huurcontract zomaar beëindigen?
De verhuurder beëindigt dit niet, hij kiest om het niet te verlengen.

Er is een contract van 3 jaar sinds zomer 2019. Dit eindigt dus zomer 2022 en de verhuurder heeft nu ruim op voorhand opgezegd.

Dat is dus perfect in orde.

Heel veel zaken die je aanhaalt (motivatie geven voor opzeg, mag verhuren achteraf aan iemand anders) zijn voor langlopende contracten en hier niet relevant.

Terug naar “Andere”