Aankoop woning. Aandeel registratierechten bij ongelijke inbreng

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning. Aandeel registratierechten bij ongelijke inbreng

#1 , 08 feb 2021 08:33

Beste,

Wij hebben net een nieuwe woning gekocht. Mijn vriendin en ik zullen echter een ongelijke inbreng hebben in de woning (grofweg zal ik 75% bijdragen, mijn vriendin 25%). Dit zal dan ook beschreven worden bij de notaris voor mocht het ooit minder goed gaan tussen ons (laat ons hopen dat dit nooit voorvalt).
Gezien ik nog een eigendom heb zal ik op mijn deel 10% registratierechten moeten betalen, mijn vriendin slechts 6%.
Ik ging er vanuit dat ik op mijn 75% van de woning 10% registratierechten zou moeten betalen en mijn vriendin 6% op 25% waarde woning.
De notaris gaf echter aan dat wij de woning best fiscaal aankopen met een verdeling van 50/50. Op die manier hoef ik dus iets minder registratierechten te betalen dan wij dachten te moeten betalen.

Ik ga ervan uit dat dit klopt. Zijn er enige gevolgen door te kiezen voor deze fiscale verdeling of maakt dit eigenlijk niet uit zolang de inbreng goed beschreven staat.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2021 10:24

TS : het antwoord zit in uw eerste paragraaf.
Wat de notaris zegt, is wel correct. Maar dan moeten jullie uit para1 raken.

Reclame

Terug naar “Andere”