Geld schenken of schulden betalen

Josken123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geld schenken of schulden betalen

#1 , 14 dec 2020 08:35

Hey iedereen,

Ik zit met een lastige vraag waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vind,het is het volgende:

Men vader werkte samen met een zeer corrupte vennoot in zijn vennootschap waardoor hij nu schulden heeft opgelopen,nu is mijn vraag,ik wil hem graag helpen hiermee door hem het schuldenbedrag te geven of de schulden af te lossen.kan ik dit zomaar of zijn hier belastingen aan verbonden zoals bij een schenking? En als ik de schulden rechtstreeks betaal,geld dan hetzelfde of is dit anders?ikzelf ben de zoon als dit een verschil uitmaakt?

Graag had ik hierover wat duidelijkheid gehad.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 14 dec 2020 20:09

Beste

U kan een bankgift naar uw vader doen. Uw eigen bankinstelling kan daar het nodige standaarddocument voor aanleveren. indien u 3 jaar na de bankgift overleeft zijn daar geen rechten aan verbonden. Indien u binnen de 3 jaar zou overlijden moet uw vader dat alsnog aangeven in de aangifte van nalatenschap.
Om hoeveel gaat het? Toch ook wel zeer grondig onderzoeken of u hem daar daadwerkelijk mee helpt...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Josken123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2020 16:44

Bedankt voor je reactie basejumper,

Het gaat over een 15000€ en daarna volgt er waarschijnlijk nog wel wat maar daar is nog geen uitspraak over gedaan,zijn vennoot heeft namelijk bijna 2 jaar lang geen sociale zekerheid meer betaald voor mijn vader zonder dat hij dit wist en moet dit daardoor nu ophoesten terwijl het zijne allemaal wel netjes op tijd betaald werd

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2020 17:44

TS lees onderstaande link ook even.


https://www.vlaanderen.be/schenkbelasti ... -schenking

Terug naar “Andere”