in onverdeeldheid verhuren

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

in onverdeeldheid verhuren

#1 , 21 nov 2020 21:34

Samen met twee andere mensen ben ik door erfenis eigenaar geworden van een appartement dat verhuurd wordt.
Ik bezit de helft in volle eigendom, de twee anderen ieder 1/4.
Nu stelt zich de vraag hoe we ons best organiseren wat betreft de rekening waarop de huur dient te worden gestort en via dewelke alle kosten en belastingen worden betaald.
Op wiens naam moet die staan?
Op de drie personen?
Kan die rekening voor de helft van mij zijn (weerspiegeling van de eigendolsverhouding).
Wat indien één van de drie eigenaars overlijdt, hoe wordt die rekening dan bekeken voor de erfenisrechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 22 nov 2020 01:54

U zou kunnen werken onder de vorm van een vennootschap .
Zie : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2019032309
Boek 1 titel 1 en volgende .
Daarin staat alles wat u vraagt . Keuze te over .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 nov 2020 11:19

Een firma oprichten om 1 appartement te beheren .... Je zal bij manier van spreken bijna meer kwijt zijn aan kosten dan dat er binnenkomt aan huur

Open een rekening op de drie namen. Mocht een van de 1/4e bezitters overlijden dan verwijs je in de successieaangifte gewoon naar de eigendomsverdeling.

Makkelijkst is dat een persoon volmacht heeft - alle rekeningen betaalt - en bv elk trimester het saldo pro-rata overschrijft naar de drie privé rekeningen. Ook nu en dan een overzichtje te maken van in en uit (bv 1 keer per jaar)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 22 nov 2020 11:51

En geef die rekening gewoon de naam van het huis, dat is duidelijk voor wie er belang in stelt :)

Plus inderdaad liefst 1 persoon die de rekening beheert, en aan de anderen gewoon toelating om per computer de gang van zaken te volgen. Kan perfect.

Terug naar “Andere”