fraude/zwartwerk

Rie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

fraude/zwartwerk

#1 , 18 nov 2020 19:34

Ik heb 2 schilders te werk gesteld maar ik dacht dat deze in bijberoep werkten, nu blijkt dit niet zo te zijn...
Ik heb verschillende keren achter mijn facturen gevraagd en ze weigeren dus steeds.
Ook van de materialen..
Ze hebben materialen die in mijn huis lagen kapot gemaakt (serieus bedrag).
Er is zelfs materiaal en geld gestolen. Ze beloven steeds om het terug te brengen maar doen dit nooit.

Ik weet niet goed wat te doen... Ik heb geen contract omdat we een mondeling akkoord hadden.
Ze geven toe dat ze materialen mee hebben.
Ze geven ook toe dat ze in het zwart werken maar ik wil zelf niet door hun oplichting in de problemen komen...
Alle bedragen zijn wel gestort.

Bedankt voor de tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 18 nov 2020 19:43

Eerst factuur, dan pas storten. Op deze manier kan iedereen gaan beweren dat ze niets wisten van zwartwerk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2020 08:43

En dan nog met een factuur bij een particulier is het zeer moeilijk om te weten of het zwart werk is, mocht men weten hoeveel nep facturen er gemaakt worden??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

lukasi
Berichten: 1140

#4 , 19 nov 2020 09:06

- hebt u schriftelijk bewijs van je vraag voor facturen op te sturen ? Brieven , emails en liefst van al een aangetekend schrijven? Ja, dan zie ik weinig gevolgen voor u. U kunt dan de weigering voor facturen even doorgeven aan de fod of btw kantoor.

- Schade die zij hebben veroorzaakt hebt doorgegeven aan uw verzekering ? Deze zal op zijn beurt de verzekering van de aannemers aanschrijven. Hebben die geen verzekering dan zal dit ter persoonlijke titel gevraagd worden. Maar veel hangt af van de dienstverlening door uw verzekering.

- Stelen van materialen en geld, daar hebt u een pv door politie van laten opstellen dan is dit nu onderdeel van een gerechterlijk onderzoek. Als ze hun belofte om dit terug te brengen niet nakomen dan zal je toch stappen moeten ondernemen.

-Ze hebben toegegeven dat ze in het zwart werken ? Op papier, mail ,berichtje ? of mondeling?

U zal inderdaad - heel waarschijnlijk - een boete krijgen voor het laten uitvoeren van zwartwerk MAAR als je door middel van emails, berichten, brieven, opgenomen telefoongesprekken en zelfs aangetekend schrijven kunt aantonen dat je tot uitendure hebt gevraagd achter de factuur , dan gaat de rechter tegen a zeggen dat je in het vervolg wat slimmer moet zijn en pas betalen na overhandigen van een factuur.
Denk dat de rechter meer van zen oren gaat maken tegen die aannemers: Zwartwerk, ontduiken btw, ontduiken belastingen, ontduiken rsz bijdrage, diefstal van goederen, vandalisme misbruik van vertrouwen en wat nog allemaal.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 19 nov 2020 09:41

En dan nog met een factuur bij een particulier is het zeer moeilijk om te weten of het zwart werk is, mocht men weten hoeveel nep facturen er gemaakt worden??
Maar dan heb je een valse factuur om jezelf in te dekken. Hier stel ik mij de vraag hoe TS de betalingsgegevens kreeg zonder factuur. Als dat een handgeschreven papiertje is met 10.000 euro op BE... moet er toch een resem alarmsignalen afgaan?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2020 10:28

Persoonlijk denk ik dat TS in een zeer lastig parket zit.

1. Hij laat 2 schilders werken, waarvan hij niets afweet of kent, zelfs niet weet of het schilders zijn. Hij dacht in bijberoep : dat ruikt gewoonlijk al naar zwartwerk.

2. Alle bedragen zijn betaald. Zonder afrekeningen of facturen ?? En wat met het BTW percentage TS ?

Zou zeer voorzichtig zijn om de zaak aanhangig te maken : het is niet de rechter die beslist of hij de RSZ, belastingen, BTW, boetes en dergelijke zal moeten betalen, wel de betrokken diensten. Persoon die werken laat uitvoeren moet zelf controleren of aannemers/firma/uitvoerders geregistreerd zijn.
Men vraagt toch eerst een offerte.
Offerte vragen met steeds de prijzen zonder BTW en aparte vermelding BTW. Facturen in detail en BTW vermeldingen.

Zwakke situatie voor TS : is ook geen aangifte politie gedaan voor diefstal en dergelijke.
Dit is duidelijk zwartwerk tussen alle partijen. Medeplichtig. Hier neemt men de blutsen en de builen erbij, ook geen garantie op de werken ...

Een rechter is niet dom en doorziet zulke zaken ook, en wijst niet met de vinger : nooit meer doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2020 11:44

Best er over zwijgen of je kan nog BTW bij betalen en alles laten rusten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2020 11:58

#7
+ de nodige lessen trekken voor de toekomst of anders de gevolgen erbij nemen en incalculeren.

éénmaal loopt het goed af, een ander keer slecht.

Terug naar “Andere”