Fiskale aftrek hypo lening

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Fiskale aftrek hypo lening

#1 , 14 okt 2020 10:31

Hallo, mijn zoon en zijn echtgenote kochten onlangs een grond. Daarvoor namen ze een Hypo Lening 20J met hypotheek. Voor de bouw van de woning hebben ze een 2de lening, deels met hypotheek, deels op hypothecair mandaat.
De grond is gelegen in oost-vlaanderen, vlaams gewest.
Welke fiskaal voordeel kunnen ze n nog genieten, gezien naar ik meen de woonbonus is afgeschaft, wetende dat mijn zoon nog een onroerend goed heeft, vrij en onbelast. De nieuwwoning wordt hun hoofdverblijfplaats.
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2020 12:58

Indien u geen gebruik maakt van de woonbonus kan u normaal gebruik maken van fiscaal voordelig langetermijnsparen via een levensverzekering.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 14 okt 2020 13:33

Mmmm.... de woonbonus is toch afgeschaft of ben ik verkeerd?

Reclame

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2020 13:39

Deze is voor nieuwe leningen inderdaad afgeschaft, maar niet voor bestaande kredieten. Maar mensen die geen beroep
doen op de woonbonus kunnen deze korf nog steeds vullen met langetermijnsparen.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 14 okt 2020 16:50

Is dus niet bij hen van toepassing, vermits lening aangegaan in 2020

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2020 17:27

Maar net daarom dus: aangezien zij deze fiscale korf niet kunnen vullen met een hypothecaire lening (Vlaamse materie, afgeschaft sinds 2020), kunnen zij dat wel met langetermijnsparen (federale materie, niet afgeschaft).

https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... mijnsparen

Terug naar “Andere”