Openbare verkoop mogelijkheid uit de hand verkopen

Sara1989
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Openbare verkoop mogelijkheid uit de hand verkopen

#1 , 18 apr 2020 13:27

Beste leden,

Is er bij een gedwongen verkoop wegens het niet tijdig aflossen van een hypotheek nog een beperkte mogelijkheid om bij een verzoening uit de hand te verkopen? Wij willen de woning graag verkopen maar door gerechtelijk beslag wil de hypotheekbeheerder het via een openbare verkoop doen.
Alvast dank voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2020 15:55

Het is de schuldeiser die het laatste woord heeft in deze. Jijzelf kan hier niets meer aan doen, tenzij supersnel zelf de opgelopen schuld (+ nalatigheidsintresten en andere kosten) vereffenen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2020 16:45

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1580bis. Indien het belang van de partijen zulks vereist, kan de rechter de verkoop uit de hand bevelen.
Bij tegeldemaking van het onroerend goed dat als hoofdverblijf van de schuldenaar dient, kan de rechter bovendien als verkrijger de persoon aanduiden die aan de schuldenaar het gebruik van zijn woning laat.
De ingeschreven hypothecaire of bevoorrechte schuldeisers, degenen die een bevel of een exploot van beslaglegging hebben laten overschrijven, de beslagene en desgevallend de derde houder dienen tot de machtigingsprocedure te worden opgeroepen bij gerechtsbrief die ten minste acht dagen voor de zitting betekend wordt.
De beschikking moet aangeven om welke redenen de verkoop uit de hand en, desgevallend, de aanduiding van de verkrijger overeenkomstig het tweede lid, het belang van de schuldeisers, van de schuldenaar en desgevallend van de derde houder, dienen. Zij vermeldt uitdrukkelijk de identiteit van de schuldeisers die naar behoren bij de procedure zijn opgeroepen.
Bij het aanwenden van deze verkoopsvorm kan een minimumprijs worden opgelegd.
De verkoop moet geschieden binnen de vastgestelde termijn en door het ambt van de notaris die bij de beschikking is benoemd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 24 apr 2020 11:00

Ik vermoed dat u een goede kans maakt met een ernstig bod, dat de (snelle) betaling van de hoofdsom + alle kosten garandeert.

Veel zal ook afhangen van hoe ver de procedure tot verkoop al gevorderd is.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2020 12:54


Veel zal ook afhangen van hoe ver de procedure tot verkoop al gevorderd is.
En je zal dan ook alle reeds gemaakte kosten moeten vergoeden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 apr 2020 13:45

uiteraard, en die zijn niet altijd van de poes...

Wat ik me wel afvraag, is volgende hypothese : stel er blijft all in 250.000 te betalen, je vindt (een solvabel ) iemand die 230.000 wil betalen. Uitlener weigert verkoop toe te staan. Openbare verkoop brengt 190.000 op.

Heeft de ontlener enig recht t.o.v. schuldeiser ?

josciscojos
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2020 03:59

Waarom bied die solvabel persoon dan geen 230.000 euro op de openbare verkoop?

Groetjes
J.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 25 apr 2020 07:58

Als u die solvabele persoon bent, die dat wil kopen voor max 230.000€ , en de biedingen "haperen" wat op 175.000, gaat u dan zomaar 50.000 hoger bieden?
Misschien even realistisch blijven?
Mijn vraag was wel of, bij een onderhands bod van 230.000, dat geweigerd wordt door de beslaglegger(s), en waar uiteindelijk 190.000 gehaald wordt in OV, de schuldenaar een mogelijkheid heeft om dat verschil van 40.000 + nog wat kosten te verhalen .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2020 09:57

uiteraard, en die zijn niet altijd van de poes...

Wat ik me wel afvraag, is volgende hypothese : stel er blijft all in 250.000 te betalen, je vindt (een solvabel ) iemand die 230.000 wil betalen. Uitlener weigert verkoop toe te staan. Openbare verkoop brengt 190.000 op.

Heeft de ontlener enig recht t.o.v. schuldeiser ?
Heeft de schuldeiser een fout begaan? Dat maar 190.000 euro geboden werd bewijst op zich niet de fout van de schuldeiser.
De ontlener kon toch aan de rechter toestemming vragen om onderhands te verkopen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 25 apr 2020 10:16

uiteraard, en die zijn niet altijd van de poes...

Wat ik me wel afvraag, is volgende hypothese : stel er blijft all in 250.000 te betalen, je vindt (een solvabel ) iemand die 230.000 wil betalen. Uitlener weigert verkoop toe te staan. Openbare verkoop brengt 190.000 op.

Heeft de ontlener enig recht t.o.v. schuldeiser ?
Heeft de schuldeiser een fout begaan? Dat maar 190.000 euro geboden werd bewijst op zich niet de fout van de schuldeiser.
De ontlener kon toch aan de rechter toestemming vragen om onderhands te verkopen.
Het is maar de vraag wat bedoeld wordt met die fout.
Ik herinner me levendig een voorbeeld, uit vorige eeuw, maar nog even geldig.
Ontlener, een scheidend koppel, had een open schuld van bijna 1250.000 Bef. Ikzelf heb toen (voor een kliënt :) ) ruim op tijd een eerlijk bod gedaan voor aankoop uit de hand, in der minne, van 1.100.000 €, met de voorspelling dat een openbare verkoop hoogstens 750.000 zou gaan opbrengen.
Er zou dan nog hooguit 150.000 Bef restschuld te innen blijven.
Op de openbare verkoping dreef de kredietverlener de prijs op tot .... 750.000 , mijn kliënt haalde het huis binnen à 760.000. Het ontlenende koppel moest dus ong 350.000 Bef meer gaan afbetalen.
Bij wie kunnen zij hun nood gaan klagen ?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#11 , 25 apr 2020 14:40

Beste

Tussen staking van betaling en openbare verkoop zit doorgaans een periode van 12 tot 18 maand. 3 maand om klant in gebreke te stellen, nog een maand om schuld opeisbaar te stellen. Dan naar de beslagrechter. En dus de zaak eerst op de rol. Doorgaans nog wat vertraging door niet opdagen kredietnemer of vertragingen. Dan moet notaris worden aangeduid om openbare verkoop te organiseren.... Heel die periode heeft de kredietnemer de kans om een verkoop uit de hand te regelen in overleg met schuldeiser. Op het moment dat de openbare verkoop geagendeerd is werd er dus al lang gewacht...
Als de schuldeiser met de verkoopsom zijn geld terug heeft, zie ik niet in waarom zij niet akkoord zouden zijn. Ik kan uit eerste hand bevestigen dat banken dikwijls hun broek scheuren aan openbare verkopen. Ze gaan dus heus geen oplossing tegenhouden die hen een maximaal resultaat (is geld terug krijgen) oplevert.
Als de opbrengst de schuld niet dekt is dat een ander verhaal.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 25 apr 2020 17:53

Ooit persoonlijk meegemaakt in Antwerpen. Er was een handelszaak (Horeca) openbaar te koop gesteld, en mijn werkgever had daar interesse in.
Pand werd geschat door een externe schatter op 5.000.000,00 Bef (waar is de tijd) Ikzelf ging naar de openbare verkoop met 3 cheques op zak voor een totale waarde van 6.000.000,00 Bef.(1 van 4 milj en 2 van 1 milj.) Dat bedrag wilde mijn werkgever er aan besteden. Die cheques had ik bij omdat je bij contante betaling een korting kreeg.
Uiteindelijk haalde ik de pand binnen met het hoogste bod, dat slecht. 3.500.000,00 Bef bedroeg. Ik had dus 500.000 Bef over Toen daarna afzonderlijk ook nog eens het handelsfonds openbaar werd verkocht, kon ik dat ook binnenhalen voor amper 300.000 Bef, alhoewel dat niet tot mijn opdracht behoorde. (maar ik zat met een overschot aan centen, zodus...)
Notaris moest me na de verkoop dus nog een cheque teruggeven. Die lage prijs was er gekomen omdat de bank enkel de schuld wilde innen, en er niet op uit was om winst te maken. De dag erna kon ik mijn werkgever blij maken. De commerciële diensten konden reeds na 4 weken een huurder voor het pand vinden (aan de huur vooraf voorzien op een aankoopprijs van 4. milj) en het handelsfonds werd verkocht aan meer dan het dubbele van wat ik ervoor betaald had.
Heb einde van dat jaar een dikke bonus mogen ontvangen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#13 , 25 apr 2020 21:40

Lava

Kan gebeuren.
Ik heb zo mijn eigen woning 30 % beneden schatting aangekocht in openbare verkoop door een andere bank.
Voor alle duidelijkheid : de bank maakt nooit winst op een openbare verkoop. Ze krijgt in het beste geval haar geld terug. Als er overschot is gaat dat naar de kredietnemer/beslagene of naar andere schuldeisers.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”