Ontvangst van donaties en giften

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

Ontvangst van donaties en giften

#1 , 20 mar 2020 23:40

In de media las ik over een bekend persoon die op zijn website sympathisanten oproept om donaties over te schrijven naar zijn privé-bankrekening...

Ik vraag mij af of dit volgens de Belgische wetgeving toegelaten is zonder een vzw te zijn?

En zo ja, wat is het verschil tussen een 'donatie' en een 'gift'? Hoe moet de ontvanger die inkomsten aangeven en hoeveel belastingen worden daarop betaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 mar 2020 18:02

Waarschijnlijk oplichting waarbij misbruik gemaakt wordt van de naam van een bekend persoon. U mag uiteraard geld geven aan wie u wil. U mag het zelfs in het kanaal gooien. Toch beter niet doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 21 mar 2020 22:49

Nee, het is beslist geen oplichting, het gaat over een rekeningnummer dat geplaatst was op de persoonlijke website van een BV waarin de BV zijn fans opriep om hem te steunen na financiële tegenslag.

Dank voor uw antwoord, maar het antwoord gaat voorbij aan de kern van mijn vraag: Mag de begunstigde die donaties 100 percent behouden of moet hij die bij de fiscus aangeven en daar belastingen op betalen? Daar was ik eigenlijk benieuwd naar maar kennelijk zijn er hier weinigen die het antwoord weten?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 21 mar 2020 23:20

Kleine giften ontvangen is belastingvrij.

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 22 mar 2020 00:00

Belastingvrij? Dus als de begunstigde laat ons zeggen 300 maal een gift van 10 euro ontvangt hoeft hij op die 3000 euro totaal geen belastingen te betalen?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2020 10:52

Toch oppassen met die acties ook al is het een zo genaamde BV ( verleden heeft al misbruiken blootgelegd ).
Indien correct is dit een vorm van crowdfunding.

https://www.levensloop.be/faq/mijn-gift ... aftrekbaar

http://www.financieringvanondernemingen ... owdfunding

https://vergelijkcrowdfunding.be/veelge ... owdfunding

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... /7/related

een donatie = gift = schenking = hetzelfde

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 22 mar 2020 11:16

Bij crowdfunding is er toch meestal sprake van een duidelijk project waarvoor een exact bedrag moet worden opgehaald. Ik heb niet helemaal overtuigd dat men dit gelijk kan stellen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2020 11:35

Bij crowdfunding is er toch meestal sprake van een duidelijk project waarvoor een exact bedrag moet worden opgehaald. Ik heb niet helemaal overtuigd dat men dit gelijk kan stellen.
Leen, ik hou ook niet van deze opzetten. Daarom dat ik TS ook attent maak op mogelijke misbruiken.
TS haalt hier financiële tegenslag aan bij de BV. Is volgens mijn inziens ook geen plausibele reden.
Wij hebben allen al eens financiële tegenslagen; en het misbruik van het goede geloof van de mensen is snel aangesproken.

Tegenwoordig is crowdfunding een hot issue om snel aan middelen te geraken. Voor echt goede doelen en ingeval medische hulp en middelen vind ik het een prima zaak. Maar weeral : het kaf van het koren scheiden = moeilijk.


In aangehaald geval door TS beschikt topic aan zeer weinig info.

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

#9 , 22 mar 2020 19:03

Ik zal even toelichten over wie het gaat: nu parlementariër. Via zijn website vroeg hij aanhangers om hem financieel te steunen met giften "om zijn politieke carrière te lanceren". Waarvoor het geld precies bestemd is staat er niet bij vermeld. In totaal haalde hij op die manier al bijna 12.000 euro op. Sommige schenkers storten bedragen van 200 tot wel 500 euro. Nu was mijn vraag: Moet hij dit aangeven als inkomsten en daar belastingen op betalen?


Naam van betrokkene, organisatie, politieke partij en links verwijderd - Inazuma

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mar 2020 20:26

Kan hieromtrent geen sluitend antwoord geven ( ook niet naar menig opzoekwerk ). Denk niet dat het belastbaar zal zijn; indien hij binnen de wettelijke perken blijft van de wetgeving op de werkingsmiddelen en verkiezingsuitgaven politieke partijen en politiekers.

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

#11 , 23 mar 2020 00:08

De geldinzameling was gestart voordat hij überhaupt in de politiek ging... Dus als 'gewone burger', privé-persoon, zeg maar...

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 23 mar 2020 00:49

Ik zie er echt niets mis mee. Politici moeten hun mandaten aangeven en er is wat controle op de campagnegelden, maar dit valt daar allemaal buiten.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mar 2020 10:24

De vraag is waar al die andere nieuwe gezichten in de politiek en jonge kandidaat politiekers hun fondsen en middelen halen ?
In de VS verspilt Bloomberg 1 miljard dollar aan een mislukte campagne.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 23 mar 2020 10:51

Is wettelijk geregeld hoeveel men mag geven - sponsoring door rechtspersonen & schenkingen door natuurlijke personen zijn daarbij gelijk getrokken

500€ per politicus
2000€ per jaar en per schenker

https://www.standaard.be/cnt/dmf20180220_03367232

Terug naar “Andere”