factuur billijke vergoeding uit 2008

JSP1970
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

factuur billijke vergoeding uit 2008

#1 , 21 feb 2020 08:19

Hallo

Even de situatie kort samengevat:
Eergisteren kreeg mijn echtgenote een brief van Intrum nv (incassobureau) waar ze een schuld vorderen van 184.05€ + 50€ "schadevergoeding" voor een onbetaalde factuur van hun klant "Outsourcing Partners NV" wat dus Billijke Vergoeding blijkt te zijn.

Ze verwijzen naar een factuur van datum 24/10/2008
uit een telefonisch contact met Intrum blijkt dat dit dossier op naam van mijn echtgenote staat en er ook een BTW nr. aan zou zijn gekoppeld. Mijn echtgenote heeft gedurende enkele jaren een BTW nr. gehad maar dit is maar aangevraagd in 2012.
Ergens klopt er dus al iets niet. Ook zijn er nooit activiteiten op naam van mijn echtgenote geweest waarvoor billijke vergoeding zou betaald moeten zijn.

Wel heb ik zelf gedurende heel wat jaren een klein live muziek evenement georganiseerd in een gemeentezaal. Voor alle zalen wordt billijke vergoeding op jaarbasis door de gemeente betaalt. Dit is in het verleden wel 2 keer een punt van discussie geweest met billijke vergoeding maar wel telkens uitgeklaard (heeft het de burgemeester van destijds zich zelf nog mee bezig gehouden). Als er al enige link is met billijke vergoeding is die daar te zoeken. Echter is er nooit enige document hierover ingevuld op naam van mijn echtgenote.

Wat opzoekwerk leert me dat het sturen van facturen naar verkeerde adressen en beginnen vorderen via een incassobureau courante praktijken zijn van billijke vergoeding maar ik wil ten allen tijde voorkomen dat dit een welles nietes wordt en hier een hoop tijd aan verloren gaat.
De factuur waar wordt naar verwezen is ondertussen al ±11,5 jaar oud.
Klopt het dat een factuur max. 10 jaar na datum kan gevorderd worden? Dit zou mij mogelijk een hoop heen en weer besparen als dit verhaal onmiddellijk kan worden stop gezet met inroepen van de wettelijke verjaringstermijn.
Als dit zo is hoe kan ik dit dan best naar Intrum/billijke vergoeding communiceren.

Alle advies is welkom.
Mochten er bijkomende vragen zijn die meer inzicht geven verneem ik het graag.

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2020 08:50

De billijke vergoeding mag slechts voor de voorbije vijf jaar worden geïnd !

Pech voor hun
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JSP1970
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2020 09:15

De billijke vergoeding mag slechts voor de voorbije vijf jaar worden geïnd !

Pech voor hun
Bedankt voor de snelle respons
Kan ik door ook ergens enige info over vinden waarin dit wordt gestaafd? verwijzing naar een algemene bepaling?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 21 feb 2020 11:35

Hier eens lezen
https://www.vlaanderen.be/sabam-en-de-b ... vergoeding

"" Bevoegdheden

Hebt u een zaak waar klanten komen? Speelt u er muziek (radio, cd's of iets anders)?

Dan bent u verplicht om, naast de vergoeding die u aan SABAM betaalt, ook een billijke vergoeding te betalen aan een andere organisatie. Voor de horeca is dat Honebel, voor andere zaken, bijvoorbeeld kapperszaken, supermarkten, boetieks, is dat Outsourcing Partners.""

viewtopic.php?f=16&t=87049
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... /16/search

Geef eens op zoeksite in billijke vergoeding boete dan krijgt u heel wat leesvoer.

wetgeving
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2017121719

Terug naar “Andere”