Lening aan famlielid

katie2121
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lening aan famlielid

#1 , 01 dec 2019 12:39

Ik wil graag een bedrag lenen aan mijn zus.
Ze zou +-20.000 euro lenen van me.
Graag hadden we geweten wat we op papier moeten zetten en of we ergens iets moeten aangeven ?

Het bedrag mag op een termijn van 5 jaar terugbetaald worden, mag in schijven of in 1 keer.
Is voor renovatiewerken in huis. Moet er rente betaald worden, voor mij hoeft dit niet.
Wat moet er op papier staan? iets aangeven? Wat bij vb overlijden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 01 dec 2019 13:12

Als je r vertrouwen in hebt dat ze kan terugbetalen dan kan je t overwegen maar t feit dat ze u geld vraagt ipv bv een heropname op haar bestaande hypotheek te vragen kan een teken aan de wand zijn.

Zeker geschreven overeenkomst opmaken als je t toch doet.

Als jij overlijdt komt het openstaande bedrag bij je roerend actief. Als zij overlijdt bij haar passief.

Denk twee keer na. Al menige familieruzie is ontstaan door niet terugbetaalde leningen....

katie2121
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2019 13:26

ze heeft net een lening afgesloten bij de bank maar voor deel renovatie krijgt ze geen hogere lening helaas. Ik heb er vertrouwen in dat ze het zeker kan betalen.
Is een papiertje die we tekenen genoeg of moeten we dit aangeven bij de belastingen?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 01 dec 2019 14:31

Als je intrest vraagt dan moet je in principe de intrest aangeven om er 30% roerende voorheffing op te betalen.

Terug naar “Andere”