Borgstelling lening en naakte eigendom

Karolientje
Topic Starter
Berichten: 8

Borgstelling lening en naakte eigendom

#1 , 29 nov 2019 19:14

Goedenavond,

Ik steven af op een faillissement met mijn BVBA.
Ik sta persoonlijk borg voor een deel van het krediet van de vennootschap.
Privé heb ik geen geld, enkel ben ik voor 1/8 naakte eigenaar van het ouderlijk huis, na een erfenis.

Kan er dan beslag gelegd worden op die woning, en verkocht worden?
Kan ik persoonlijk failliet gesteld worden en verschoonbaar verklaard worden, zelfs al ben ik gedeeltelijk naakte eigenaar van die woning?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2019 19:45

De woning kan niet verkocht worden. Enkel uw aandeel in de naakte eigendom.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 29 nov 2019 19:49

Er kan beslag worden gelegd ten belope van uw aandeel in blote eigendom.
Of een verkoop zal plaatsvinden hangt grotendeels af van het feit of één van de ouders het vruchtgebruik heeft en het zijn/haar gezinswoning is.
In dat geval is de woning quasi onverkoopbaar zonder toestemming van de vruchtgebruiker.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2019 20:02

Je kan zelf als zelfstandige u persoonlijk faillissement aanvragen.

Dit is te bezien wat je zelf bezit als het sop de kool waar is, heb faillissementen gezien met een schuld van 375€.

En als je persoonlijk failliet bent, dan pas kan je u kwijtschelding (verschoonbaar) aanvragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karolientje
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 29 nov 2019 20:27

Als ik het goed voorheb heeft mijn moeder het vruchtgebruik geërfd van mijn vader, dus zij bezit 100% vruchtgebruik.
1/2 naakte eigendom is verdeeld over mijn moeder, broer, zus en ik zelf. Dus dat is 1/8 van mij.

Dus het huis kan in principe niet verkocht worden.
Blijft de vraag of ik persoonlijk failliet kan verklaard worden, desondanks ik dat deel naakte eigendom bezit, en ik schuldenvrij word.
De waarde van dat deel zal iets van een € 25.000 zijn, de schuld loopt op tot een kleine € 40.000.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2019 22:36

Je kan altijd als zelfstandige je faillissement aanvragen.

De bank komt zeker naar u als de BVBA failliet is, en als je deze schuld zelf niet kan betalen, dan vraag je u persoonlijk faillissement aan, vreest niks dit is dagelijkse kost !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2019 09:40

Dit is hier terug een school voorbeeld dat in vele gevallen een BVBA of een BV geen enkele nut heeft !

Meestal als er moet geleend worden moet de zaakvoerder zich zelf als borg tekenen, ik versta ook de banken.

Hier draait TS persoonlijk op +/- 40.000€ en dit ondanks een BVBA
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 nov 2019 15:35

Ik steven af op een faillissement met mijn BVBA.
Stop op tijd, en als het enigszins kan, stop zélf uw zaak !
Maak geen nieuwe schulden / onkosten
Zeg zelf alles ASAP op
Stop overeenkomsten die u geld kosten
Zorg dat u bewijzen heeft dat bvb gehuurd materiaal geretourneerd is

Bij failissement en curator die niet bovenop uw dossier -waarschijnlijk in verhouding een prutszaakje- zit, blijven die nog eindeloos achterna komen ...

Ik sta persoonlijk borg voor een deel van het krediet van de vennootschap.
Privé heb ik geen geld, enkel ben ik voor 1/8 naakte eigenaar van het ouderlijk huis, na een erfenis.
Als je persoonlijk borg staat, kan men uiteraard aan je persoonlijke eigendommen.

Bedoeling pvba later bvba was net dat bedrijfsrisico NIET naar persoonlijk vermogen ging, vandaar de ..ba
Als je je dan persoonlijk borg stelt, haal je dat systeem natuurlijk volledig onderuit ...


Verkoop je naakte eigendom (brengt normaal toch niets op) aan iemand van de andere naakte eigenaars nu het nog kan, en los er zo veel mogelijk van je schulden mee af - bvb dat krediet, waarschijnlijk duur.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 30 nov 2019 15:52

Verkoop je naakte eigendom (brengt normaal toch niets op) aan iemand van de andere naakte eigenaars nu het nog kan, en los er zo veel mogelijk van je schulden mee af - bvb dat krediet, waarschijnlijk duur.
Loop je dan geen risico op bv een zogenoemde Pauliaanse Vordering?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 nov 2019 15:56

Verkoop je naakte eigendom (brengt normaal toch niets op) aan iemand van de andere naakte eigenaars nu het nog kan, en los er zo veel mogelijk van je schulden mee af - bvb dat krediet, waarschijnlijk duur.
Loop je dan geen risico op bv een zogenoemde Pauliaanse Vordering?
Het lijkt me aangewezen dat hier een jurist van het J.F. op antwoordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 30 nov 2019 16:22

Als die verkoop gebeurt tegen normale marktwaarde en het geld wordt gebruikt om de schulden af te lossen (niet om het te doen "verdwijnen"), dan is er niets aan de hand en ook geen Pauliaanse vordering te vrezen.
De verkoop is enkel omzetting van onroerend naar roerend, geen verarming (steeds indien aan correcte prijs wordt verkocht).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 nov 2019 17:15

Als die verkoop gebeurt tegen normale marktwaarde en het geld wordt gebruikt om de schulden af te lossen (niet om het te doen "verdwijnen"), dan is er niets aan de hand en ook geen Pauliaanse vordering te vrezen.
De verkoop is enkel omzetting van onroerend naar roerend, geen verarming (steeds indien aan correcte prijs wordt verkocht).
Inderdaad

Gelden van verkoop aantoonbaar tegen uitstaande schuld(en) gebruiken.

Karolientje heeft er alle belang bij haar schulden en zeker ook aantal schuldeisers te reduceren
En als het enigszins kan regeling te treffen met de overblijvende schuldeisers
Dan zien ze misschien nog iets terug, bij faillissement is dat meestal nog niet teveel, omdat alles op gaat aan de waanzinnige kosten die er bij komen.

Nogmaals: probeer zélf te stoppen, en zet in elk geval zoveel mogelijk lopende overeenkomsten zélf stop.


Onze regelgeving lijkt wel gemaakt om faillissementen-carousels op te starten, curators en deurwaarders rijk te maken, en (opr)echte gefailleerden helemaal de put in te drukken ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 nov 2019 20:04

Geloof me als je niks anders bezit dan die naakte eigendom, vraag je persoonlijk faillissement aan, en je zal een kwijtschelding sowieso krijgen !

Heb hier een tweetal jaren geleden nog zo een geval gehad en die was voor de 1/2 naakte eigenaar en dit heeft de curator nooit een zaak van gemaakt, deze persoon had toen 2 faillissementen tegelijk alles is opgelost, en is nu terug zelfstandig in een andere sector !

en mocht je een advocaat raadplegen laat hen zeker niet onmiddellijk tussen komen in het faillissement geen enkel curator heeft dit graag, en het is nog steeds de curator die het eigenlijk voor het zeggen heeft in een faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 01 dec 2019 15:02

Heb hier een tweetal jaren geleden nog zo een geval gehad en die was voor de 1/2 naakte eigenaar en dit heeft de curator nooit een zaak van gemaakt,
Maar had die zich ook persoonlijk garant gesteld voor zijn firma :?:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 dec 2019 17:26

Heb hier een tweetal jaren geleden nog zo een geval gehad en die was voor de 1/2 naakte eigenaar en dit heeft de curator nooit een zaak van gemaakt,
Maar had die zich ook persoonlijk garant gesteld voor zijn firma :?:
Ja voor een lening, was wel een zeer complex geval, ik heb dit zeer dicht mee gemaakt

In een faillissement weet je nooit waar het eindigt, alles hangt af van de curator, als je weet wat deze mensen maar krijgen voor een faillissement af te handelen, als er niks te verkopen valt is dit tussen 950 a 1000€ en daar hebben ze veel werk aan, zeker als er personeel in het spel is . mocht ik wat beter geleerd zijn zou ik daar een boek over deze schrijnende omstandigheden over schrijven .

Ik weet niet of je hier nog deze fantast herinnerd die zeer veel mee gemaakt heeft over de sterfhuis constructies, men heeft hem hier verwijderd, ik heb daar soms nog contact mee en heb van hem zeer veel geleerd, dit was een fantast maar kende zijn vak !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”