contract indexeren

fryelectro
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

contract indexeren

#1 , 18 okt 2019 12:58

Vraag: ik wil als consultant een contract afsluiten met een klant voor het presteren van opdrachten. In mijn contract wil ik mijn uurtarief jaarlijks laten indexeren volgens de index der consumptieprijzen. Nu krijg ik hierop een njet met als argumentering dat dit niet legaal zou zijn en dat de enige geldige index de gezondheidsindex zou zijn. Er wordt verwezen naar volgend artikel:
Wet van 30 maart 1976 betreffende de economische herstelmaatregelen

Art. 57. § 1. Niettegenstaande alle strijdige wettelijke, reglementaire en contractuele bepalingen, met inbegrip van deze bedongen in de op het ogenblik van het in werking treden van deze wet bestaande contracten en niettegenstaande de op deze datum toegepaste prijzen, is elke formule van indexatie van de industriële en of commerciële prijzen, van de tarieven en de parameters van prijzenfluctuatieformules in functie van het indexcijfer van de consumptieprijzen, of van enig ander indexcijfer, verboden. Elk beding of elke toepassing strijdig met dit verbod is van rechtswege nietig.

§ 2. De contracten mogen slechts prijsherzieningsbedingen bevatten in de mate dat deze toepasselijk zijn tot een bedrag van maximum 80 pct. van de eindprijs en voor zover ze verwijzen naar parameters die de reële kosten vertegenwoordigen; iedere parameter is alleen toepasselijk op dat gedeelte van de prijs dat beantwoordt aan de kosten die het vertegenwoordigt. De Minister van Economische Zaken kan niettemin, per sector van het toegelaten maximum afwijken.
Klopt dit eigenlijk wel?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding