Woonbonus vs vruchtgebruik

Needsomeadvice
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woonbonus vs vruchtgebruik

#1 , 09 okt 2019 09:32

Met de afschaffing van de woonbonus wil ik graag even zekerheid over het volgende:

Ik ben de eigenaar van de woonst van mijn vader, hij heeft vruchtgebruik.
zelf wil ik nu graag een eerste woonst kopen.

de woonbonus telt federaal nog wel voor de 2e woonst, de registratierechten zijn dan wel 10%
Telt de aankoop van mijn woonst als een 1e of een 2e woonst?
m.a.w. kom ik nog in aanmerking voor de woonbonus na 1 januari en onder welke schijf van registratierechten val ik?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 okt 2019 12:30

De Vlaamse woonbonus is eveneens van toepassing voor iedereen die, naast de eigen woning, meerdere onroerende goederen bezit. De eigen woning is de woning waarvan de belastingplichtige eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachthouder of opstalhouder is en die hij zelf betrekt op datum van de uitgaven van de lening.

Het basisbedrag van de woonbonus bedraagt 1.520 EUR en wordt verhoogd met 760 EUR gedurende de eerste 10 jaar van de lening (+ 80 EUR indien er 3 kinderen zijn). Echter, wanneer de eigen woning niet langer de enige woning is vervalt deze verhoging.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 okt 2019 17:55

Je vader heeft het vruchtgebruik dus jij hebt de blote eigendom (ws van de helft van het huis als je enig kind bent). Hoedanook; je kunt pas een 2de woning kopen als je (een deel van) een eerste woning in volle eigendom hebt.

Voorts afwachten of de toekomstige federale regering de wijsheid heeft om de woonbonus voor tweede woningen ook te schrappen.

Reclame

Terug naar “Andere”