Bedrijfsvoorheffing co-ouderschap

Davidt1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsvoorheffing co-ouderschap

#1 , 17 jul 2019 17:55

Mijn ex-vrouw en ik hebben co-ouderschap met fiscale gelijke verdeling.

Momenteel staat mijn dochter bij mij ten laste en heeft zij haar fiscaal adres bij mij.

Mijn ex-vrouw zou dit willen veranderen naar haar met behoud van het fiscale co-ouderschap.

Ik zal dus maandelijks meer bedrijfsvoorheffing moeten betalen omdat mijn dochter niet meer ten laste staat op mijn loonbrief.

Wordt deze bedrijfsvoorheffing die ik teveel betaal later al dan niet terugbetaald in mijn voordeel via de belastingaangifte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 17 jul 2019 19:11

Bedrijfsvoorheffing is in feite een voorschot op de belastingen die u 2 jaar later moet betalen. Het wordt dus inderdaad verrekend.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Davidt1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2019 19:59

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb 2 kinderen ten laste. 1 uit mijn huidig en 1 uit mijn vorig huwelijk. Als mijn dochter in de toekomst niet meer ten laste is bij mij ga ik nog 1 kind ten laste hebben op mijn loonbrief. Houdt de fiscus voor de bedrijfsvoorheffing er dan rekening mee dat mijn dochter in gelijk verdeelde co-ouderschap bij mij woont of gaat ze enkel uit van 1 kind ten laste voor de bedrijfsvoorheffing?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2019 20:04

Art. 132bis, WIB 92

De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar die voldoen aan de onderhoudsplicht bepaald in artikel 203, § 1, van het Burgerlijk Wetboek van één of meer kinderen ten laste die recht geven op bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”