Verkeerde referte-index

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Verkeerde referte-index

#1 , 05 jul 2019 14:01

Ik zit in de volgende situatie: afgelopen dinsdag ben ik bij de bank geweest om een contract te tekenen voor het herzien van ons hypothecair krediet (variabele rentevoet, 1/1/1).

Bij het tekenen van het contract had ik al gemerkt dat de bank de verkeerde referte-index op het contract ingevuld had, in ons voordeel. Intussen zijn ze er achter gekomen welke fout ze gemaakt hebben en vragen ze dus om opnieuw te komen tekenen.

Het spreekt voor zich dat ik de referte index liever wil laten staan zoals hij nu is aangezien dat bij de volgende aanpassing binnen een jaar een voor ons zeer gunstige herberekening zal betekenen (we gaan dan naar ~0.50% ipv de 1% die we nu hebben getekend als de referte index onveranderd blijft).

Mijn vraag is dus voornamelijk, heb ik een poot om op te staan als ik weiger een nieuwe versie van het contract te tekenen? Of ga ik hier niet onderuit kunnen? In het contract zelf vind ik in elk geval niet meteen een clausule die zou leiden tot ontbinding van het contract.

Voorlopig hebben we enkel het contract bij de bank getekend. Er is nog geen akte getekend bij de notaris.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jul 2019 15:57

Bank kan altijd uw lening opzeggen

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 07 jul 2019 10:47

Beste

Vraag is wat u al getekend hebt.
Heeft de bank een "aanbod' gedaan conform de wet op hypothecaire kredieten? Dit is een officieel document waarin de bank de goedkeuring van de lening aan u meldt met daarin alle voorwaarden opgesomd( rentevoet, referte index, schuldsaldoverzekeringen enz). Indien de bank dat aanbod aan u heeft overgemaakt is ze gehouden dat na te leven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2019 13:55

@basejumper Het is inderdaad zo dat het aanbod van de bank ondertekend is. Het aanbod omvatte alle voorwaarden (bedrag, hoeveelheid in hypotheciar krediet/mandaat, schuldsaldoverzekering, loondomicilie, rentevoet, referte-index, aflossingsplan, ...) een dikke 26 blz tekst met alle clausules in.

@mava105 Volgens de voorwaarden in het contract zie ik niet meteen op welke manier ze het krediet kunnen opzeggen. De enige reden die ik kan zien is als wij niet aan de betalingsvoorwaarden voldoen. Waar baseer jij je op?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 jul 2019 16:30



@mava105 Volgens de voorwaarden in het contract zie ik niet meteen op welke manier ze het krediet kunnen opzeggen. De enige reden die ik kan zien is als wij niet aan de betalingsvoorwaarden voldoen. Waar baseer jij je op?
Voor(namelijk op het niet voldoen van hun voorwaarden van betaling. Om een degelijk antwoord te verwachten had je hier die 26 blz moeten weergeven.. Hoe kan je hier een duidelijk en correct antwoord verwachten als je niet alles weergeeft. :(

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jul 2019 16:49

Voor de volledigheid, er zijn enkele mails heen en terug gegaan met de bank waarbij ik voet bij stuk gehouden heb. Ze hebben me nu bevestigd dat de voorwaarden zoals opgenomen in het contract inderdaad toegepast zullen worden.

SnIpY
Berichten: 49

#7 , 24 jul 2019 13:36

Als alles inderdaad conform de wetgeving is gebeurd, ben je volledig in je recht...

Wij hebben hetzelfde gehad met onze lening, goedkoper tarief mits ook alle verzekeringen bij hun, helaas hebben ze die clausule vergeten opnemen in het contract.

Resultaat, wij lagere rente en goedkopere verzekeringen ergens anders

Terug naar “Andere”