Geachte,
Aangaande verdeling van eigendomsrechten zijn mij enkele zaken niet duidelijk en had ik graag daarover enige nadere inlichtingen ontvangen.
Stel; bij een huwelijk onder beheer van het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract komt een partner te overlijden. Dit huwelijk bracht 2 kinderen voort.
Deze 2 kinderen hebben na het overlijden van een ouder verschillende uitgaven gedaan ten voordele van de nog levende ouder, aangezien deze onvermogend was om deze kosten te betalen.
Kortelings zal woning verkocht worden zodat partner terug over enig krediet beschikt.
Nu had ik graag vernomen hoeveel de kinderen kunnen recupereren van de door hen gemaakte uitgaven .
Deze uitgaven omvatten hoofdzakelijk; advocaatkosten,taksen/belastingen op leegstand, krotbelasting, brandverzekering, bijdrage aan OCMW ..ea
Mogen de volledige uitgaven teruggevraagd of afgetrokken worden van opbrengst verkoop?
In akte nalatenschap van de overledene wordt wel vermeld,” dat het vruchtgebruik toekomt aan de partner en voor de naakte eigendom aan de 2 kinderen elk ten belope van de helft en dat deze er kwijting kunnen over afleveren aan wie het behoort.”
Hopelijk is dit duidelijk genoeg om mij te kunnen inlichten.
Met vriendelijke groet
Bonput