Gehandicapte tante bezit grond en kan deze niet verkopen

RavenAnna
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Gehandicapte tante bezit grond en kan deze niet verkopen

#1 , 26 jun 2019 09:44

Beste,

Ik heb een vraag in verband met mijn mentaal gehandicapte tante.

Ze heeft samen met haar broer een stuk grond geerft van haar moeder.
Op deze grond staat een gebouw dat in zeer slechte staat is en eigenlijk afgebroken zou moeten worden.
Haar broer wil de kosten voor de afbraak op zich nemen en vervolgens de grond verkopen. De meeste grond is landbouwgrond dus de waarde is zeer klein.

Maar nu blijkt dat indien mijn tante het bedrag van de verkoop zou ontvangen, hoe klein ook ze een deel van haar uitkering verliest voor verschillende jaren.
Aangezien ze in een zorginstelling verblijft heeft ze haar volledige uitkering nodig om deze te kunnen betalen.

Het probleem is dat hierdoor een verkoop niet mogelijk is en het behouden van de grond geld begint te kosten aan haar broer.

Heeft er iemand hiervoor een oplossing zodat zij haar uitkering kan behouden en toch de grond kan verkopen?
(Financieel bijspringen om haar instelling te betalen is geen optie.)

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 26 jun 2019 10:02

Ik ken het systeem niet maar ik veronderstel dat de opbrengst van de grond, het verlies van de uitkering zal dekken. Als er geen geld is, zal het OCMW wel bijpassen.

Als er een vergund gebouw of een gebouw van voor de vergunningsplicht op de landbouwgrond staat, moet je het laten staan want dan kan het gerenoveerd worden. Als je het afbreekt, zal de nieuwe koper het niet meer terugkrijgen.

Mathieu Rutten

#3 , 26 jun 2019 11:14

Als het om landbouwgrond zou gaan, waarom haar aandeel dan niet verkopen aan haar broer. De opbrengst zal dan klein zijn en mogelijk mits toepassing van de vrijstellingen niet zo een grote invloed hebben op de uitkering aan mevrouw. Best even contact opnemen met de sociale dienst van het ziekenfonds of de sociale dienst van het O.C.M.W. die over de nodige berekeningsmodules beschikken om hierover meer info te verstrekken.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 26 jun 2019 11:39

Best even contact opnemen met de sociale dienst van het ziekenfonds of de sociale dienst van het O.C.M.W. die over de nodige berekeningsmodules beschikken om hierover meer info te verstrekken.
Zeker doen.
Hier partner met pensioen en een nadien verworven handicap. De integratietegemoetkoming en inkomensvervangende tegemoetkoming werden door het FOD berekend enkel en alleen op basis van onze belastingaangifte. Er werd geen rekening gehouden met eventuele spaargelden.
Misschien is de bezorgdheid hierover niet nodig.

RavenAnna
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2019 16:27

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik neem alvast contact op met het OCMW.

Terug naar “Andere”