speelt de bank facturen door naar de fiscus?

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

speelt de bank facturen door naar de fiscus?

#1 , 25 jun 2019 16:31

Beste,

Wij hebben een annemer aangesteld voor grote werken, en wij kregen dus een fikse korting totdat hij heeft gezien dat de bank het geld naar hem heeft overgemaakt. Nu zegt hij dat de korting vervalt.

Nu weet ik niet waarom, toen ik het vroeg zei hij dat de belastingdienst al veel van hem heeft gestolen en dat hij ik het verleden van de btw boetes heeft gekregen enzovoort.

Dus komt erop neer dat hij schrik heeft dat de fiscus het bedrag van 10.000 euro traceert.

Nu is mijn vraag: (om toch die korting te krijgen) stuurt de bank werkelijk facturen van de aannemer door naar de fiscus? Dus of vraagt de fiscus de facturen van aannemers aan de bank?

Zijn rekeningnummer op de factuur was zijn privé rekening (eenmanszaak)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 25 jun 2019 16:38

Zwartwerk voor beginners dus. Als die korting op papier staat, kunt u het wel hard maken.

Voor het overige zal dit forum niet helpen met vragen die zwartwerkers helpen.

Mathieu Rutten

#3 , 25 jun 2019 16:44

Nu is mijn vraag: (om toch die korting te krijgen) stuurt de bank werkelijk facturen van de aannemer door naar de fiscus? Dus of vraagt de fiscus de facturen van aannemers aan de bank?

De aannemer geeft zijn facturen door aan de boekhouder en deze verwerkt de facturen in de BTW-aangifte en in de jaarlijkse aangifte personenbelasting. Indien hij niet met een boekhouder werkt, dan doet hij dit uiteraard zelf. De bank stort enkel het geld waartoe u opdracht heeft gegeven. De aannemer zal de werken en de aangerekende prijs moeten nakomen zoals is afgesproken en liefst is vastgelegd in een officiële offerte, wil u enig verhaal kunnen uitoefenen.

Reclame

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2019 16:54

Zwartwerk voor beginners dus. Als die korting op papier staat, kunt u het wel hard maken.

Voor het overige zal dit forum niet helpen met vragen die zwartwerkers helpen.

Maar ik begrijp niet hoe dit zwartwerk is want hij gaf me een factuur, en ik mocht het geld gewoon storten op zijn rekening, is wel zijn privérekening vermoed ik maar is een eenmanszaak en had gelezen dat dit kon?

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2019 16:57

Nu is mijn vraag: (om toch die korting te krijgen) stuurt de bank werkelijk facturen van de aannemer door naar de fiscus? Dus of vraagt de fiscus de facturen van aannemers aan de bank?

De aannemer geeft zijn facturen door aan de boekhouder en deze verwerkt de facturen in de BTW-aangifte en in de jaarlijkse aangifte personenbelasting. Indien hij niet met een boekhouder werkt, dan doet hij dit uiteraard zelf. De bank stort enkel het geld waartoe u opdracht heeft gegeven. De aannemer zal de werken en de aangerekende prijs moeten nakomen zoals is afgesproken en liefst is vastgelegd in een officiële offerte, wil u enig verhaal kunnen uitoefenen.
Uiteraard ik heb 2 offerten, de eerste met normale tarief en achteraf zei die dat er een kortingske af kon, maar dan mocht ik gewoon naar hem storten, de aannemer wist niet dat ik met een bank werkte of sterker dat de bank zelf rechtstreeks stort naar hem (wat ik begrijp van de bank)

H

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 25 jun 2019 17:05

De korting zal de btw zijn en u zal een "factuur" ontvangen die officieel niet bestaat. Dat leid ik toch af uit zijn uitleg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2019 20:08

Mocht je weten hoeveel duizenden nepfacturen aan particulieren worden uitgeschreven dan zou je omver vallen.
Tussen twee zelfstandigen gaat dit niet of zo goed als niet, maar bij particulieren is er geen controle, en is enkel controle als er een speciale premie is voorzien, als er een factuur moet voorgelegd worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#8 , 25 jun 2019 20:41

een éénmanszaak kan de rekening toch prive en beroepsmatig gebruiken?

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2019 19:54

Mocht je weten hoeveel duizenden nepfacturen aan particulieren worden uitgeschreven dan zou je omver vallen.
Tussen twee zelfstandigen gaat dit niet of zo goed als niet, maar bij particulieren is er geen controle, en is enkel controle als er een speciale premie is voorzien, als er een factuur moet voorgelegd worden.
Dus eigenlijk als ik nu zijn factuur indien voor mijn premie dan wordt hij wel gecontroleerd door de fiscus? Omdat de overheid deze doorgeeft aan de fiscus? Goed om te weten want nu ga ik deze zeker indienen!

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2019 19:56

een éénmanszaak kan de rekening toch prive en beroepsmatig gebruiken?
Ja dat heb ik ook gelezen, eigenlijk vind ik dat slecht want zo kan je nooit iets controleren en het vreemdste van al
Is ( mijn broer heeft een eenmanszaak ) dat je bij het ondernemingsloket een rekeningnummer moet doorgeven om vervolgens gewoon met u privérekening te kunnen facturen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2019 19:57


Dus eigenlijk als ik nu zijn factuur indien voor mijn premie dan wordt hij wel gecontroleerd door de fiscus? Omdat de overheid deze doorgeeft aan de fiscus? Goed om te weten want nu ga ik deze zeker indienen!
Dit word bijna altijd nagezien.

Want anders om zou u ook een fictieve factuur kunnen maken om een premie te krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 26 jun 2019 20:35

"Dus komt erop neer dat hij schrik heeft dat de fiscus het bedrag van 10.000 euro traceert."

Het enige dat tot dusver vaststaat is dat men te maken heeft met een foefelaar".
100 percent zeker.

Ook het antwoord van Leen is pertinent juist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jun 2019 22:00

"Dus komt erop neer dat hij schrik heeft dat de fiscus het bedrag van 10.000 euro traceert."

Het enige dat tot dusver vaststaat is dat men te maken heeft met een foefelaar".
100 percent zeker.

Ook het antwoord van Leen is pertinent juist.
Ja dat is een foefelaar, dat heeft hij vandaag eenbeetje toegeven, ik confronteerde hem ook met de offerte waar de korting opstaat, en kwamen overeen dat ik toch korting kreeg.

Maar de vraag der vragen is: meld ik dit als brave burger aan de FOD economie, of zwijg ik? Schijnheilig wil ik zeker niet doen.

Fortuin
Berichten: 1013

#14 , 26 jun 2019 22:25

Ja dat is een foefelaar, dat heeft hij vandaag eenbeetje toegeven, ik confronteerde hem ook met de offerte waar de korting opstaat, en kwamen overeen dat ik toch korting kreeg.

Maar de vraag der vragen is: meld ik dit als brave burger aan de FOD economie, of zwijg ik? Schijnheilig wil ik zeker niet doen.
Ik zou er mij niet met bezighouden. De maatschappij is al verzuurd genoeg. Hij zal in de toekomst wel zelf tegen de lamp lopen als ik dit allemaal lees. En ondertussen heeft u toch maar fijn een mooie korting..

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jun 2019 13:49


Dus eigenlijk als ik nu zijn factuur indien voor mijn premie dan wordt hij wel gecontroleerd door de fiscus? Omdat de overheid deze doorgeeft aan de fiscus? Goed om te weten want nu ga ik deze zeker indienen!
Dit word bijna altijd nagezien.

Want anders om zou u ook een fictieve factuur kunnen maken om een premie te krijgen .
Ik zou toch sterk durven betwijfelen of de instanties die de premies uitbetalen daar tijd voor hebben. Als er een factuur is op naam van aanvrager, met vermelding van het werfadres, dan gaan ze er van uit dat er werken zijn uitgevoerd.
Misschien gaan de facturen van de aannemers achteraf door naar een andere dienst?

Terug naar “Andere”