Financiële middelen aanwenden via?

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Financiële middelen aanwenden via?

#1 , 07 jun 2019 14:41

Beste forumleden,

Ik investeer in vastgoed, aandelen, bedrijven... tegen een beter rendement dan een spaarboekje :)
Het is de bedoeling mensen te informeren en hiervoor een kleine vergoeding te ontvangen. Het probleem is dat bijna iedereen wenst dat ik dit zelf beheer...

Ik heb mijn bedrijfsbeheer en zou dit graag doen als zelfstandige in bijberoep maar wat is de beste constructie hiervoor?

Het is de bedoeling om beleggingen voor een vooraf bepaalde periode tussen de 6- 60 maanden te hanteren. Dit zal uiteraard niet fiscaal aftrekbaar zijn en een hoger risicoprofiel hanteren. Ik vrees echter dat ik in een soort van grijze zone terechtkom maar wens dit uiteraard volledig wettelijk en transparant te houden voor iedereen.

Onlangs hoorde ik van een vastgoedhandelaar dat hij leningen krijgt van investeerders die contractueel zijn vastgelegd voor een bepaald project en looptijd.
Is dit een mogelijke piste of zijn er andere mogelijkheden. Tegenwoordig zie je ook dat bedrijven gebruik beginnen maken van blockchain technologie om middelen aan te wenden, is dit ook een mogelijheid in België?

Kortom zal ik een site oprichten, infosessies geven en contracten opstellen.
Zijn er best nog andere maatregelen die ik moet toepassen? Hebben jullie hier iets nuttig aan toe te voegen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 07 jun 2019 18:38

Beste

Financiële dienstverlening en beleggingsadvies zijn in België - gelukkig maar - streng gereglementeerde beroepen. U kan hieronder al een zicht krijgen op de meest courante wetgeving hierop.

https://www.nbb.be/nl/financieel-toezic ... /wetgeving

Ik heb geen zicht op uw financiële scholing. In bank en verzekeringswezen dien je over welbepaalde diploma's te beschikken vooraleer je in adviesverlening kan stappen.

Uw vraagstelling is zo breed en zo weinig gericht dat ik er voor vrees dat u echt wel een amateur bent met bijzonder weinig expertise terzake.

En het is niet omdat u een hoger rendement haalt dan een spaarboekje (dat is de afgelopen 8 jaar niet zo moeilijk...) dat u een expert bent die gelden van anderen kan beleggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 09 jun 2019 14:12

Om even op het voorbeeld van de vastgoedhandelaar in te gaan: zo'n dingen worden veelal via een vennootschap gestructureerd, waarin bepaalde investeerders aandeelhouders zijn. Die investeerders kan je meestal vinden je persoonlijke netwerk -- je mag niet publiek je diensten adverteren / publiek geld ophalen voor een project; dat is een gereglementeerde activiteit.

De afgesproken vergoeding voor het vinden van de opportuniteiten en het behalen van een rendement factureert men dan aan de vennootschap (fiscaal aftrekbare kost op niveau van de vennootschap).

Uit je bericht af te leiden ga ik er van uit dat dit niet je hoofdactiviteit is, en dat het allemaal niet teveel geld mag kosten om te structuren. Ik kan de mening van Basejumper wel volgen en zou twee keer nadenken om in zo'n avontuur te stappen tenzij je voldoende focus en buffer hebt om dit te doen.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jun 2019 17:06

Beste

Ik heb geen zicht op uw financiële scholing. In bank en verzekeringswezen dien je over welbepaalde diploma's te beschikken vooraleer je in adviesverlening kan stappen.

Ik vrees dat hij alleen maar bedrijfsbeheer heeft.
En als hij zich ook nog wil bezighouden als vastgoedmakelaar zal hij een vergunning van het BIV moeten hebben

Terug naar “Andere”