Leningsovereenkomst en schuldbekentenis worden niet nagekomen.

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Leningsovereenkomst en schuldbekentenis worden niet nagekomen.

#1 , 12 apr 2019 12:15

Hallo, een, ondertussen ex, vriend heeft met mij een leningsovereenkomst én voor een andere som geld een door hem zelfgeschreven en getekende schuldbekentenis. Bij de leningsovereenkomst is er een einddatum van terugbetaling vastgelegd. Bij de schuldbekentenis heeft hij zelf kunnen beslissen voor welk bedrag en vanaf wanneer er maandelijks zou afbetaald worden en tegen welke einddatum. Hij staat ondertussen twee termijnen achter en laat niets van zich horen. Hem contacteren lukt niet. Niet schriftelijk - hij laat de brief naar mij terug sturen - niet via berichten en niet via telefoon. Alles blijft onbeantwoord.
Eergisteren heb ik bij de politie een pv laten opstellen. Hou zou gebeld en uitgenodigd worden voor een gesprek. Het is nog te recent om hierover al bericht te hebben gekregen maar ik voorzie dat dit allemaal niets gaat uithalen. Hij is geen onbekende voor de politie (die ex-vriend heeft een behoorlijk strafblad) en zal, als hij al ingaat op de uitnodiging, allerlei smoezen hebben waardoor hij niet op het politiekantoor geraakt.
Mijn vraag: wat kan ik ondernemen? Ik wil in de eerste plaats mijn geld terug én ik wil niet dat hij er zomaar kan mee wegkomen van geld te lenen van mij en een hele tijd op mijn kosten geleefd te hebben zonder terug te betalen.
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 12 apr 2019 12:50

Sinds wanneer houd de politie zich bezig met zoiets?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2019 12:55

De politie kan daar niks aan doen, dit is geen diefstal, je heeft hem zelf het geld gegeven op voorwaarde dat hij het terug betaald.
Als het bedrag minder dan 5.000€ is kan je er mee naar de vrederechter gaan.

Art. 590 Ger. W.
De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 5.000 euro niet te boven gaat


is dit bedrag hoger dan zal het eerste aanleg worden, en dan ben je best af met een advocaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2019 13:11

Ik vraag mij af waarom u zich inhoudt met een vriend ??? met een uitgebreid strafblad ? En wie leent aan zulk persoon dan nog geld ? Bezint voor dat dat ge aan iets begint.
Volg de raad van Lowie op.

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2019 14:13

@father b: ik kom hier op dit forum juridische raad vragen. Ik heb geen behoefte aan 'goede raad' zoals jij denkt te geven. Als ik dat op voorhand had geweten van die 'vriend' was dat nooit gebeurd. Het is nu eenmaal niet zo dat iemand met een strafblad dat eventjes gaat vertellen. Zoiets kom je te weten, zoals hier gebeurde, als het te laat is.

@denlowie: bedankt van je reactie. Hier kan ik mee verder. Het gaat om een bedrag onder de €5000. Dus blijkbaar kan ik dan naar de vrederechter stappen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2019 15:07

Laten oproepen in verzoening. Kost niets. Als tegenpartij niet komt opdagen of geen verzoening mogelijk is, kan je daarna nog dagvaarden (gerechtsdeurwaarder).

Terug naar “Andere”